Aarhus Havn skal udvides - for ikke at koste grøn omstilling
En ny analyse fra Rambøll fastslår et stort behov for at udvide havnen, hvis den også i fremtiden skal kunne sikre effektiv infrastruktur til hele Danmark og bidrage til afviklingen af fossile brændstoffer.
I en analyse, som Aarhus Havn har bedt Rambøll om at udarbejde, har rådgivningsvirksomheden blandt andet analyseret den forventede udvikling i godsomsætning på Aarhus Havn under tre forskellige fremtidige vækstscenarier.
Og konklusionen er klar:
Uanset om der er tale om et scenarie med lav, basis eller høj vækst, vil der være behov for en udvidelse af arealet på Aarhus Havn for at kunne håndtere godset i fremtiden.
- Den nye analyse understreger grundlæggende, at behovet for en udvidelse er stort. Analysen peger mange år fremad og tager højde for konjunkturerne. Det er et vigtigt bidrag, når vi diskuterer etablering af Yderhavnen, siger Thomas Haber Borch, CEO i Aarhus Havn.
Skal altid være foran med kapaciteten
Han fortæller, at andre konkurrerende havne uden for landets grænser forbereder sig på øgede godsmængder, og at de er i gang med udvidelser:
- Hvis Aarhus Havn fortsat skal kunne være konkurrencedygtig samt kunne udbyde fremtidssikret og effektiv infrastruktur til Aarhus og hele Danmark, skal vi som havn og ansvarlig ledelse altid være lidt foran med kapaciteten.
Stigende efterspørgsel på grønne brændstoffer
I analysen kan det også læses, at grønne brændstoffer på havnen er en forudsætning for søfartens grønne omstilling, men det konkluderes også, at det kræver nye arealer, hvis Aarhus Havn skal kunne understøtte omstillingen:
- Flere af vores nuværende havnevirksomheder tester i øjeblikket grønne brændstoffer, og vi ved, at efterspørgslen vil stige markant de kommende år. Aarhus Havn har en helt unik mulighed for at gå forrest og drive den grønne omstilling fremad. Men det kræver mere plads til etablering af lager og anlæg til de grønne brændstoffer - og her er Yderhavnen helt afgørende, siger Thomas Haber Borch.