Grøn lunge skal væve aarhusianske bydele sammen
Fremadrettet skal Marselis Boulevard være grøn, tryg, urban og binde det centrale Aarhus sammen med Frederiksbjerg. Det er udsigten til den kommende Marselistunnel, der gør, at boulevarden nu bliver gentænkt.
Borgmester Jacob Bundsgaard har sammen med sine fem rådmænd i Magistraten drøftet en ny vision for fremtidens Marselis Boulevard, der bliver transformeret, når den tunge trafik fra ca. august 2031 ledes ned i den kommende Marselistunnel.
Fremadrettet skal den larmende boulevard, der i dag skærer byen over, i højere grad være et grønt strøg, der forbinder byens forskellige bydele, fortæller stadsarkitekt Anne Mette Boye:
- Visionen lægger op til, at boulevarden bliver mere grøn, mere tryg at gå og cykle på og giver plads til byliv. Samtidig skal boulevarden genetablere de historiske akser i Kampmann og Ambts byplan og væve bykvartererne sammen med smukke, rekreative forbindelser.
Visionen falder i hak med de input byens borgere tilvejebragte i foråret: Her var det netop en grøn og fredelig boulevard med rekreative forbindelser, der var nem og sikker at krydse, som stod på manges ønskeseddel.
Fem mål for Marselis Boulevard
- Marselis Boulevard skal være grøn
- Marselis Boulevard bygger videre på historien og væver bykvartererne sammen
- Marselis Boulevard har en urban atmosfære
- Nyt byggeri skal bidrage til bykvalitet langs Marselis Boulevard
- Marselis Boulevard skabes sammen med naboer, brugere og borgere
Bedre forbindelser og sammenhænge
Visionen bakkes op af Teknik og Miljø rådmand, Nicolaj Bang, der har et særligt fokus på at se fremtidens Marselis Boulevard i en større sammenhæng.
- Der er mange attraktioner og mødesteder tæt på boulevarden, og vi skal benytte os af muligheden for at tænke udviklingen af Kongelunden ind med bl.a. Friheden, stadion, skovene. Det er essentielt, at vi tænker på tværs af boulevarden og får skabt nogle bedre forbindelser og sammenhænge, så det bliver bundet bedre sammen med det centrale Aarhus og Frederiksbjerg, lyder det fra Nicolaj Bang.
Etablering af Marselistunnel er et fælles statsligt og kommunalt projekt, hvor Vejdirektoratet står for projektledelsen og gennemfører anlægsprojektet, Marselistunnelen og fremtidens Marselis Boulevard. Aarhus Kommune har det overordnede ansvar for trafikken i Aarhus i anlægsperioden samt planer for visionen for fremtidens Marselis Boulevard og eventuel byudvikling.
Efter den politiske behandling af visionen, sendes den til Vejdirektoratet, der inddrager den i deres kommende miljøkonsekvensvurdering.