Afry vinder ny opgave på Nordhavnstunnelen
Ingeniør- og designvirksomheden skal stå for opgradering og udvidelse af det eksisterende SCADA-anlæg i den ca. 600 meter lange Nordhavnsvejtunnel, så det også omfatter den kommende ca. 1,4 km lange Nordhavnstunnel.
Når Nordhavnstunnelen står færdig i 2027 vil den give bedre muligheder for byudvikling på Nordhavn, men også at lette den tunge trafik igennem Københavns indre by. Desuden kan linjeføringen på sigt kobles med Amagermotorvejen i syd og dermed gøre køretiden fra Nordsjælland til Kastrup Lufthavn hurtigere og mere effektiv, fordi den ledes udenom det centrale København.
Projektet er et af de største infrastrukturprojekter i København Kommune i årtier, og opgaven med at levere et driftskritiske styresystem, der giver overblik over hændelser, tekniske fejl mm. i tunnelen har trukket interesse også uden for landets grænser.
Nu er entreprisen dog tildel et dansk hold fra ingeniør- og designvirksomheden Afry - en opgave til en værdi af ca. 70 mio. kroner, som skal udføres frem mod tunnelens planlagte åbning.
Konkret skal virksomheden stå for opgradering og udvidelse af det eksisterende SCADA-anlæg i den ca. 600 meter lange Nordhavnsvejtunnel, så det også omfatter den kommende ca. 1,4 km lange Nordhavnstunnel.
På den måde bliver det ét sammenhængende styringssystem, som giver overblik over hændelser, meddelelser om tekniske fejl, der skal rettes, samt mulighed for at igangsætte sikkerhedsanlæg efter behov.
Udover SCADA og netværk omfatter entreprisen ITS (Intelligente Transport Systemer), ITV/-hændelsesdetektering og branddetektering i samme område.
Gode resultater fra projektet
Afry har allerede gode erfaringer fra Nordhavnstunnelen, da den i 2017 leverede et komplet SCADA-system (Supervisory Control And Data Acquisition), fortæller Kasper B. Nielsen, der er Market Area Manager for Advanced Automation i Afry i Danmark:
- Vi har allerede leveret gode resultater på Nordhavnsvejtunnel-projektet, og nu ser vi frem til at bidrage til forlængelse af prestigeprojektet, som man må sige, at hele Havnetunnelprojektet i København er, siger han og lægger ikke skjul på, at projektet også vil bidrage til vækst for forretningsområdet inden for avanceret automation i Afry.
Adskilt fra selve tunnelbyggeriet
Opgaven med styresystem til Nordhavnstunnelen er blevet adskilt fra selve tunnelbyggeriet, fordi Vejdirektoratet søgte en leverandør, der er ekspert i avancerede styresystemer.
Det fortæller Silas Nørager, der er projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for anlægget af Nordhavnstunnelen:
- Det er vigtigt, at vi lærer af de erfaringer, som Københavns Kommune har gjort sig på Nordhavnsvejtunnelen, så vi får et integreret system mellem de to tunnelstrækninger, der fungerer optimalt fra begyndelsen. Opgaven er teknisk udfordrende, og det giver kun projektet en ekstra dimension, at der også skal ske en sammenkobling med det eksisterende system i Nordhavnsvejtunnelen.
Hele projektet er budgetteret til 3,4 mia. kroner.