Voldsomme vandmasser: Arkitekt skal redde Aalborg Vestby fra dystre udsigter
Arkitektur | Af Kenneth Jørgensen |
Hvis forudsigelserne holder stik, risikerer store dele af Aalborgs Vestby at stå under vand i fremtiden. Aalborg Kommune har nu valgt C.F. Møllers team til at sikre området mod oversvømmelser i fremtiden.
Vandstanden i Limfjorden stiger, og det har allerede givet store problemer med oversvømmelser i Vestbyen i Aalborg.
Med udsigt til stadig varmere grader - og deraf endnu højere vandstande - skal der gøres noget ved udfordringerne med vandmasserne.
De fire prækvalificerede teams har derfor kæmpet om at få tildelt opgaven, der skal sørge for, at Vestbyen er sikret mod oversvømmelser i fremtiden, og nu har Aalborg Kommune valgt C.F. Møller i samarbejde med Deltares, Raw Mobility, Arki-Lab og EKJ som vindere med projektet Bådparken.
- C.F. Møller har vundet på grund af deres nytænkende og spændende løsning på klimatilpasningsudfordringen, og fordi de i særlig grad har formået at imødekomme de ønsker, som kommunen, beboerne og områdets brugere har givet udtryk for, fortæller rådmand i By og Land Jan Nymark Thaysen og fortsætter:
- Forslaget har derudover et stærkt fokus på at fastholde Vestbyens særlige kvaliteter, blandt andet dens mangfoldighed og nærhed til både fjord og by - et fokus som vi har vægtet meget højt.
Konkurrencen er støttet af Realdanias og Miljøministeriets partnerskab 'Byerne og det stigende havvand'.
Området, strækker sig fra den nedlagte Spritfabrik til Vestre Fjordpark og er det sidste stykke af området langs fjorden, som er truet af oversvømmelse og fremstår uden kobling til Aalborg by. Det rummer blandt andet to bådehavne, et madmarked og broforbindelse over fjorden.
Bådparken klimasikrer både havnene og Aalborg Vestby. og skaber samtidig en ny rekreativ kobling mellem vand og by uden at miste den særegenhed, der er opstået i kontrasten mellem Vestbyens velorganiserede og tætte karréer og det alsidige havnemiljø.
Den overordnede klimasikring af Vestbyen etableres med et med dige i den grønne park mellem havnen og byen, som et slynget landskabstræk med naturligt formede, sammenhængende bakker, der bugter sig gennem parken, hvor det skaber rum og opholdsnicher, afskærmet fra den trafikerede vej fra centrum mod Vestbyen. For at skabe sammenhæng mellem havn og by brydes diget med portaler mellem by og havn, der inviterer områdets brugere til ophold ved vandet.
Socialt formål - med urbane og landskabelige rum
Byrum, som i dag er usammenhængende, forbindes i et nyt forløb med brosten fra havnekanten, der får en træpromenade med opholdsarealer i forskellige niveauer. Kajkanten forhøjes og sikrer Skudehavnen, men opretholder adgangen til fjord og havnebassin, som indbyder til aktivitet - ved og i vandet.
- Med Bådparken formår vi også at give klimasikringen et socialt formål. Klimasikring i form af højvandssikring anses ofte som barrierer mellem by og vand. Men på strækningen fra Spritfabrikken til Fjordparken skaber vi urbane og landskabelige rum, både store og små - for store og små, der sikrer Aalborgs relation til fjorden som er en del af byens DNA, siger Jens Rex, Head of Landscape & Urbanism i C.F. Møller Architects.
Det var tilbage i februar i år, at Aalborg Kommune igangsatte arkitektkonkurrencen, hvor de fire teams skulle komme med deres bud på klimasikring af Vestbyen under temaerne 'klimatilpasning', 'fjord- og parkliv', 'de grønne og blå kvaliteter' samt 'rekreative forbindelser og trafik'.
I slutningen af marts blev to ud af de fire deltagende teams udvalgt til at fortsætte til konkurrencens fase 2, hvor de fik lejlighed til at præsentere deres ideer på et borgermøde samt workshop med områdets interessenter - inden dommerkomiteen udvalgte vinderen.
- C.F. Møllers forslag udmærker sig ved innovative forslag til klimasikring og et interessant idekatalog til udvikling af stedets grønne og blå rekreative kvaliteter - sammen med brugerne og i samspil med stedets særlige sans, fortæller Lisbeth Westergaard fra LIW Arkitekter, der har siddet med i bedømmelseskomiteen som fagdommer.
Inden det konkrete arbejde kan sættes i gang, skal forslagets elementer beskrives nærmere, og der skal kigges på samspillet mellem klimaløsning, trafik, parkering, beplantning med mere.