Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Kæmpe-donkraft har skubbet rundt med Femern-forbindelsens første elementer

Anlæg | Af los | 3. aug. 2022 KL. 13:42

De specialbyggede donkrafte er produceret i Schweiz og bruges til at skubbe betonelementerne fremad inde på fabrikken.
118724_1
  • 118724_1

Specialbyggede donkrafte er for første gang taget i brug på Femern-forbindelsens byggeplads. De såkaldte 'jacks' kan skubbe med flere hundrede tons tryk.

Der er sket ting og sager på Femern-projektet denne sommer:

Arbejdshavnen, der skal sikre materialernes vej direkte til fabrikken, er endelig taget i brug. Den første prøvestøbning af et segment til tunnelens elementer er foretaget. Og nu er det første færdige prøvesegment skubbet afsted på forsøgslinjen.

Denne del af støbeprocessen sker ved hjælp af specialbyggede donkrafte eller jacks, der kan skubbe med flere hundrede tons tryk.

Og det er der brug for.

Et færdigt tunnelelement er 217 meter langt og vejer over 73.000 tons. I fabrikken glider elementerne på slæder over skinner, der er beklædt med en særlig epoxy for at minimere friktionen. Alligevel kræver det enorme kræfter at skubbe betonelementerne fremad.

- Det er en central del af produktionsmetoden, som vi afprøver nu. Vi skal have skubbet de færdige segmenter præcist fremad, så der er plads til det næste i rækken. De jacks, vi anvender, er specielt udviklet til Femern-projektet, og derfor er det vigtigt at afprøve, hvor godt de fungerer i praksis, siger produktionskoordinator, Foteini Karakatsani fra Femern A/S.

rich-media-1
Der vil fremadrettet være seks sæt mega-jacks på hver af de produktionslinje, hvor de kæmpe betonelementer skal passere.

'Kun' 12 tons tryk

Derfor vil hver produktionslinje have seks sæt jacks, der til sammen kan skubbe med næsten 4.000 tons tryk. Ved at justere kraften på de enkelte donkrafte kan operatørerne styre tunnelelementet til højre og venstre og føre det præcist gennem produktionshallen.

På det meget mindre prøvesegment, blev der dog kun brugt beskedne 12 tons tryk, og operationen tog derfor flere timer omhyggeligt arbejde.

I de kommende måneder vil tunnelkonsortiet FLC analysere på både donkraftenes effekt og på betonkonstruktionen for at sikre, at den lever op til kvalitetskravene. Det sker blandt andet ved hjælp af boreprøver.

- Den første prøvestøbning er nu overstået, og vi har lært meget af processen. Selv med måneders planlægning så giver en rigtig test masser af nyttig data, som vi nu vil bruge til at optimere arbejdet frem mod næste støbning i efteråret, forklarer Foteini Karakatsani.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Danske virksomheder snupper broderparten af Femern-kontrakterne
  • Femern: Arbejdshavn klar til at modtage 70.000 tons råmaterialer - om ugen
  • Poul Nyrup skal skaffe lærlinge til Femern Bælt-projektet
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Slut med kontanthjælp: Femern-tunnel genererer jobs på stribe på Lolland
Se flere

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook