Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Kæmpe-donkraft har skubbet rundt med Femern-forbindelsens første elementer

Anlæg | Af los | 3. aug. 2022 KL. 13:42

De specialbyggede donkrafte er produceret i Schweiz og bruges til at skubbe betonelementerne fremad inde på fabrikken.
118724_1
  • 118724_1

Specialbyggede donkrafte er for første gang taget i brug på Femern-forbindelsens byggeplads. De såkaldte 'jacks' kan skubbe med flere hundrede tons tryk.

Der er sket ting og sager på Femern-projektet denne sommer:

Arbejdshavnen, der skal sikre materialernes vej direkte til fabrikken, er endelig taget i brug. Den første prøvestøbning af et segment til tunnelens elementer er foretaget. Og nu er det første færdige prøvesegment skubbet afsted på forsøgslinjen.

Denne del af støbeprocessen sker ved hjælp af specialbyggede donkrafte eller jacks, der kan skubbe med flere hundrede tons tryk.

Og det er der brug for.

Et færdigt tunnelelement er 217 meter langt og vejer over 73.000 tons. I fabrikken glider elementerne på slæder over skinner, der er beklædt med en særlig epoxy for at minimere friktionen. Alligevel kræver det enorme kræfter at skubbe betonelementerne fremad.

- Det er en central del af produktionsmetoden, som vi afprøver nu. Vi skal have skubbet de færdige segmenter præcist fremad, så der er plads til det næste i rækken. De jacks, vi anvender, er specielt udviklet til Femern-projektet, og derfor er det vigtigt at afprøve, hvor godt de fungerer i praksis, siger produktionskoordinator, Foteini Karakatsani fra Femern A/S.

rich-media-1
Der vil fremadrettet være seks sæt mega-jacks på hver af de produktionslinje, hvor de kæmpe betonelementer skal passere.

'Kun' 12 tons tryk

Derfor vil hver produktionslinje have seks sæt jacks, der til sammen kan skubbe med næsten 4.000 tons tryk. Ved at justere kraften på de enkelte donkrafte kan operatørerne styre tunnelelementet til højre og venstre og føre det præcist gennem produktionshallen.

På det meget mindre prøvesegment, blev der dog kun brugt beskedne 12 tons tryk, og operationen tog derfor flere timer omhyggeligt arbejde.

I de kommende måneder vil tunnelkonsortiet FLC analysere på både donkraftenes effekt og på betonkonstruktionen for at sikre, at den lever op til kvalitetskravene. Det sker blandt andet ved hjælp af boreprøver.

- Den første prøvestøbning er nu overstået, og vi har lært meget af processen. Selv med måneders planlægning så giver en rigtig test masser af nyttig data, som vi nu vil bruge til at optimere arbejdet frem mod næste støbning i efteråret, forklarer Foteini Karakatsani.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Femern: Arbejdshavn klar til at modtage 70.000 tons råmaterialer - om ugen
  • Poul Nyrup skal skaffe lærlinge til Femern Bælt-projektet
  • Anbefaler et ja: Almene boliger på Christiania rykker nærmere
  • Dansk plast-pavillon skal overbevise hele verdens arkitekter
  • Skabt til børn - robust og naturlig daginstitution til nyt boligområde
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Ny CEO gør klar til massive investeringer hos Glaseksperten
  • Anbefaler et ja: Almene boliger på Christiania rykker nærmere
  • MT Højgaard indgår ny stor kontrakt - på 1,3 mia. kroner
  • Ny pumpestation lægger til ved Mølleåen
  • Danni har halveret ventetiden på fugtmåling i gasbeton
  • Skabt til børn - robust og naturlig daginstitution til nyt boligområde
  • Dansk plast-pavillon skal overbevise hele verdens arkitekter
  • Slip varmepumperne fri af fjernvarmegrebet
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook