Saint-Gobain-selskab reagerede for sent på prisstigningerne
Erhverv | Af Louise S. Strøbech |
For langsom reaktion på de stigende råvarepriser bidrager bl.a. til, at Ølands bundlinje for 2021 ikke følger en ellers tilfredsstillende omsætning. Synergierne med Airforce begynder at vise sig efter en udfordrende start.
Totalleverandøren af ventilationsprodukter, Øland, der er et datterselskab i den verdensomspændende Saint-Gobain- koncern, kan kigge tilbage på et udfordrende 2021, hvor virksomheden med direktørens egne ord reagerede for langsomt på de stigende råvarepriser. Det afspejler sig i det netop opgjorde årsregnskab.
- Vi har haft lidt udfordringer med bunden i 2021-regnskabet, bl.a. fordi vi i starten med prisstigningerne var for tålmodige, måske endda lidt naive. 'Det vender, det vender.' Det troede vi længe på. Det gjorde det så ikke, siger adm. direktør Carsten Madsen til Dagens Byggeri.
2021 var første år med Airforce i Øland-familien. Airforce er en af landets tungeste rådgivende leverandører inden for ventilation og aktiv brandsikkerhed i ventilationssystemer, og går godt i spænd med Ølands ekspertise indenfor bl.a. teknisk isolering, ventilation og passiv brandsikkerhed.
I starten af regnskabsåret bestemte corona-restriktioner dog, hvor mange mennesker man måtte samles, så der gik flere måneder, før de to arbejdsstyrker kunne møde hinanden og få sat ordentligt gang i samarbejdet.
- Hurtigt efter mærkede vi synergierne opstå og kunne fornemme, hvordan salgspersonalet åbnede døre for hinanden og kunne trække den anden virksomhed ind på forskellige projekter. Og det gik jo begge veje, siger Carsten Madsen og tilføjer:
- Airforce har sine kompetencer indenfor brandventilation, hvor man altså skal have nogle helt specielle kompetencer - og der er de altså de bedste. Så der har vi fået bragt nye kompetencer i spil, som vi ikke havde tidligere. Heldigvis har kunderne hurtigt set fordelen i kun at handle et sted, og her fra 1. januar 2022, hvor vi kun har haft ét samlet CVR-nummer, er fordelene blevet endnu tydeligere.
Handlede ikke rettidigt
Generelt hæmmede corona-pandemien Ølands første 4,5 måneder af 2021. Det gav en langsom start præget af forholdsvis lav aktivitet, der dog rettede sig ind fra midten af maj.
- Resten af året har vi haft høj aktivitet i begge selskaber. Vi har lært hinanden at kende, men det at køre på to platforme har været nok med til at påvirke bundlinjen, som altså ikke er så god, som den kunne være. Det kræver ledelsesmæssigt fokus at integrere en ny virksomhed, og det at vi havde fokus rettet mod noget andet gjorde nok, at vi ikke handlede rettidigt på de stigende priser. Desuden steg udgifterne på fragten. Vi blev særligt ramt på fragtraterne på de varer, vi henter ude i østen. Jeg har aldrig nogensinde set noget lignende: En container gik fra at koste $3000 til $18.000.
Bedre muligheder for krydssalg
Trods det udfordrende år kalder Carsten Madsen 2021-regnskabet for tilfredsstillende. Han ser derfor ind i resten af 2022 med en forventning om, at synergier og samarbejde de to virksomheder imellem vil kaste noget godt af sig til det kommende årsregnskab. Bl.a. får det stor betydning, at Airforce pr. 1. juni er overgået til at drifte på Ølands ERP-system, hvilket vil give bedre muligheder for krydssalg og ditto udnyttelse af fælles ressourcer.
- Der er ingen tvivl om, at vi i 2021 for alvor har oplevet at kunne gå sammen ud til kunderne og sælge et fælles system i stedet for kun at sælge enkelte komponenter. Vi havde flere af de større projekter allerede sidste år. Det har vi ikke kunne før, og vi får flere og flere af dem. Som eksempel kan nævnes den nye bydel slagterigrunden i Odense. Og Køge Ny Sygehus og Nyt OUH, hvor vi har leveret mere end 35.000 lukninger tilsammen. Det er løsninger, hvor vi leverer løbende over 12-18 måneder, fortæller direktøren og tilføjer:
11 klimaambassadører
Øland leverer typisk ventilationskomponenter og -løsninger til erhvervsbyggerier, kontorer, fabrikker, skoler, plejehjem og lejlighedskomplekser og mærker den stigende interesse for bæredygtigt og tæt byggeri. Derfor har den administrerende direktør sammen med ti medarbejdere uddannet sig til klimaambassadører.
- Der er ingen tvivl om at vi skal være bedre til at være bæredygtige. Vi er slet ikke færdige med at tænke bæredygtigheden ind og kan hele tiden forfine vores tilgang. Bl.a. havde vi rigtigt højt fokus på bæredygtige produkter og løsninger i vores nye fabrik i Kliplev, der blev indviet i 2021. Her fik vi dispensation til at installere varmepumper til trods for at området var udlagt til naturgas. Så vi bruger grøn strøm fra varmepumperne, og alt lys er lux-styret LED, der bruger minimal strøm og kun er tændt i de rum, der bliver brugt. Belysningen indstiller sig efter dagslys - også i produktionen. Derudover har vi investeret i ekstra isolering og varmetæpper, der modvirker træk, fortæller klimaambassadøren, der ser frem til et 2022 med knapt så mange uforudsigelige udfordringer:
- 2022 er startet rigtigt godt, og jeg er overbevist om, at vi også slutter godt af. Vi har mange projekter i pipeline - både på toppen - og har også billede af, at vi har fået rettet bunden. Vi kan se, at vi har fået justeret de ting, der skal justeres. Så vi regner med et tilfredsstillende resultat for 2022 - også selvom vi i de første tre måneder startede ud med situationen i Ukraine og råvarepriser, der eksploderede imellem hænderne på os. Dertil har vi været loyale mod kunder med fastprisaftaler, selvom vi rent juridisk kunne have kommet ud af. Det har kostet os. Men de er udløbet nu, og pt. laver vi ikke nye. Så 2022 samlet ser tilfredsstillende ud, siger Carsten Madsen.