Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Når ny milepæl: Halvdelen af Femern Bælt-tunnelen er nu udgravet

Anlæg | Af kej | 20. maj. 2022 KL. 10:23

Tunnelrenden i gang med at blive gravet.
118369_1
  • 118369_1

Halvdelen af den samlede mængde jord er nu gravet ud til renden, som kommer til at rumme den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland.

Femern Bælt-tunnelen er nu nået halvvejs i gravearbejdet, der gik i gang i juli 2021 og forventes at være endeligt afsluttet i 2024, hvorefter det første tunnelelement kan sænkes på plads.

- Vi er naturligvis glade for, at arbejdet kører efter planen. Vores fokus er nu rettet på de næste mål i projektet. For os er det vigtigt, at Femern Bælt-tunnelen bliver bygget så bæredygtigt som muligt. Sammen med vores entreprenører forsøger vi derfor hele tiden at finde muligheder for at optimere projektet til gavn for miljøet og bidrage med viden til fremtidige infrastrukturprojekter, siger Henrik Vincentsen, der er administrerende direktør i Femern.

Stor betydning for erhvervsliv og beskæftigelsen

Ifølge planen skal der udgraves op mod 19 mio. kubikmeter havbundsmateriale. Hovedparten af materialet genanvendes som landopfyld øst og vest for Rødbyhavn og ved Fehmarn på tysk side, hvor det bliver til ny natur og store rekreative områder.

- Anlægsprojektet har stor betydning for erhvervslivet, beskæftigelsesmulighederne på Lolland og i regionen samt som uddannelsesplads for lærlinge og dermed en sikring af, at vi også i fremtiden har dygtige håndværkere. Samtidig vil den færdige tunnel levere et vigtigt bidrag til den grønne omstilling af transportbranchen og en hurtig togforbindelse ud i Europa. Derfor er det rigtig godt nyt, at byggeriet af Femern Bælt-tunnelen kører efter planen, og at der er rundet en vigtig milepæl på projektet, siger transportminister Trine Bramsen.

Femern Bælt-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel og kommer til at rumme en firesporet motorvej med nødspor og to elektrificerede jernbanespor.

Anlægsrammen for Femern Bælt-forbindelsen er på 55,1 mia. kroner i 2015-priser, og tunnelen forventes at stå færdig i 2029.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Fra stor ros til stor skuffelse - skattereform får blandet modtagelse
  • Grøn skattereform på plads: Så dyrt bliver det at udlede CO2
  • SMVdanmark: Grøn fond må ikke ende som de stores tag-selv-bord
  • Samler vandaktiviteterne på Byens Blå Torv
  • Nu bliver Nakskovs Axeltorv omdannet til et levende byrum
Se flere

Sponserede artikler

  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
  • Badekabiner med lavt klimaaftryk til grønne byggerier fra DKbad
  • Vil gøre bæredygtighed transparent
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Danmark bygger - i Hovedstaden
  • Nu bliver det lettere at låne til andelsboligen
  • Andelsboliger: Nye finansieringsregler når ikke i mål
  • Boliger med vild natur på dørtærkslen
  • Nu bliver Nakskovs Axeltorv omdannet til et levende byrum
  • Grøn skattereform på plads: Så dyrt bliver det at udlede CO2
  • Samler vandaktiviteterne på Byens Blå Torv
  • Fra stor ros til stor skuffelse - skattereform får blandet modtagelse
  • SMVdanmark: Grøn fond må ikke ende som de stores tag-selv-bord
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook