Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Ny jernbane: Fra Odense til Aarhus på én time

Anlæg | Af los | 19. maj. 2022 KL. 09:50

På den kommende højhastighedsjernbane mellem Odense Vest og Kauslunde vil persontog kunne køre op til 250 km/t. Det vil få passagererne fra Odense til Aarhus på en time.
118358_1
  • 118358_1

Vejdirektoratet og Banedanmark, der står bag anlæggelsen af en ny højhastighedsjernbane over Vestfyn, har valgt Atkins og Niras til rådgivere på projektet, der vil nedsætte rejsetiden fra Odense til Aarhus betragteligt.

Den nye dobbeltsporede højhastighedsbane mellem Odense Vest og Kauslunde øst for Middelfart bliver cirka 35 kilometer lang, og dermed 4 kilometer kortere end den nuværende jernbaneforbindelse over Vestfyn. Den får en mere lige linjeføring, hvilket gør det muligt at køre op til 250 km/t med persontog.

Målet for projektet, der er et af de største jernbaneprojekter i Danmark, er at reducere rejsetiden på strækningen. Ambitionen er en del af den såkaldte timemodel, som er en vision om en times rejsetid mellem de store byer i Danmark, her mellem Odense og Aarhus.

Samtidig vil den nye jernbane frigøre kapacitet på den nuværende jernbane, så der bedre kan afvikles godstogs- og regional persontogstrafik på den eksisterende strækning.

Fælles transportkorridor

Atkins er valgt som totalrådgiver på projektet, mens Niras er underrådgiver, og sammen skal de udføre projekteringen af både jernbane og de skærende veje. Projektet omfatter også projektering af ca. 3,4 km motorvej og en enkelt bro i forbindelse med Fynske Motorvej (E20) syd om Odense, der skal udvides på strækningen vest for den eksisterende jernbane.

Jernbane og motorvej vil blive samlet i en fælles transportkorridor, hvilket vil begrænse støjgener og påvirkningen af det omgivende landskab, da både bil- og togtrafikken koncentreres inden for et mindre område. Med opførslen af den nye højhastighedsjernbane vil der også blive frigjort kapacitet, hvilket vil åbne op for øget afvikling af regionale gods- og passagertog på den eksisterende jernbane.

- I Niras er vi meget glade for at deltage som rådgivere på et af Danmarks største jernbaneprojekter. Det vidner om, at Niras er midt i en rivende udvikling inden for infrastruktur. De seneste år har vi positioneret os stærkere og stærkere som rådgiver på nogle af Danmarks største jernbaneprojekter, samt andre markante infrastrukturprojekter, siger Carsten Heine Lund, der er direktør for Infrastruktur hos den rådgivende ingeniør, der er i gang med at udvide jernbaneforretningen i Danmark samt resten af Skandinavien.

rich-media-1
Niras har tidligere stået for flere store jernbane-projekter. Her ses Ringsted-Femern forbindelsen. Foto: Niras

Fagligt stærkt jernbaneteknisk miljø

Niras er pt. i gang med et større projekt ved Langå station, der inkluderer ombygning af spor og perroner på Langå station, sporforbindelse til DSB's værksted i Årslev, sporsænkning og broforstærkning samt flere andre konstruktioner. Denne opgave spænder fagligt bredt og omfatter både baneteknik, geoteknik, jord, afvanding, konstruktioner og miljø.

Niras har derudover gennemført store jernbaneprojekter som eksempelvis banen mellem Ringsted-Femern.

- Niras var ansvarlig for projekteringen af opgradering af jernbanen på Lolland og Falster til en dobbeltsporet elektrificeret bane til 200 km/t, hvilket omfattede alle anlægs-, baneteknik- og miljøfag. Vi har opbygget et meget fagligt stærkt jernbaneteknisk miljø, som vi naturligvis vil trække på under Vestfyn projektet, siger Jan Kragerup, der er projektdirektør i Niras.

Vejdirektoratet er bygherre på det samlede anlægsprojekt og anlægsmyndighed på jernbaneprojektet, som udføres i samarbejde med Banedanmark. Derudover er Energinet anlægsmyndighed for omlægning af en eksisterende naturgasledning på strækningen.

Det samlede anlægsprojekt budgetteres til 4,9 mia. kr. Den nye jernbane forventes at kunne tages i brug ultimo 2028.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Om projektet

- Anlæg af en ny ca. 35 km lang dobbeltsporet og elektrificeret jernbane til 250 km/t over Vestfyn mellem Odense Vest og Kauslunde.

- Interimsmotorvej hvor den nye bane krydser den eksisterende motorvej og vejprojekt for de skærende veje og stier for baneprojektet.

- Anlæg af to udfletningsanlæg: et ved Kauslunde og et ved Holmstrup-Odense.

- Vejprojekt for udbygning af ca. 3,4 km motorvej syd om Odense, etablering af ét nyt tilslutningsanlæg og nedlægning af ét tilslutningsanlæg.

Lignende artikler

  • Banedanmark politianmelder tidligere ansat for bestikkelse
  • Omfattende ekspertise skal give Fensmarkskolen nyt liv
  • Børnehospital bliver et år forsinket. Og så bliver det dyrere
  • Danmarks største infrastrukturbygherrer vil lægge data åbent frem
  • Regeringen tvinges til at bygge vestfynsk togbane
Se flere

Sponserede artikler

  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
  • Badekabiner med lavt klimaaftryk til grønne byggerier fra DKbad
  • Vil gøre bæredygtighed transparent
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Danmark bygger - i Hovedstaden
  • Nu bliver det lettere at låne til andelsboligen
  • Andelsboliger: Nye finansieringsregler når ikke i mål
  • Boliger med vild natur på dørtærkslen
  • Nu bliver Nakskovs Axeltorv omdannet til et levende byrum
  • Grøn skattereform på plads: Så dyrt bliver det at udlede CO2
  • Samler vandaktiviteterne på Byens Blå Torv
  • Fra stor ros til stor skuffelse - skattereform får blandet modtagelse
  • SMVdanmark: Grøn fond må ikke ende som de stores tag-selv-bord
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook