Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Poul Nyrup skal skaffe lærlinge til Femern Bælt-projektet

Uddannelse | Af los | 17. maj. 2022 KL. 07:50

Poul Nyrup Rasmussen på besøg på byggepladsen ved Femern Bælt i sin egenskab af protektor for lærlingeindsatsen på anlægsbyggeriet. Ved siden af ham ses leder af entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors' lærlingeindsats, Charlotte Lie Steen. Foto: Femern A/S
118339_1
  • 118339_1

Det kræver en særlig indsats at skaffe lærlinge nok til det omfattende Fermer Bælt-projekt, der skal stå færdigt i 2029. Tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen står i spidsen for den ambitiøse lærlingeindsats.

Det er Danmarks største anlægsprojekt nogensinde, men lærlingene kommer ikke af sig selv af den grund. Femern Bælt-projektet er helt specielt - og omfattende i både tid og omfang - men det har vist sig at være en udfordring at få lærlinge til byggepladsen, der ligger langt fra de store byer.

Der er behov for både smede, procesoperatører, struktører, maskinførere, elektrikere, mekanikere, lagerarbejdere, tømrere og svejsere, men der er i forvejen for lille tilgang til de erhvervsuddannelser, der skal sørge for, at der er lærlinge nok - også til Femern Bælt-projektet.

For at skaffe lærlinge er der sat gang i en ambitiøs lærlingeindsats, der skal sikre projektet de 500 årsværk til lærlinge og elever, som der er behov for. Protektor for indsatsen er tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, der også er formand for EuroSkills 2025.

For bygherren Femern A/S er uddannelse af fremtidens arbejdskraft en afgørende del af projektet.

- Som statsejet selskab føler vi et særligt ansvar for på en ansvarlig måde at bidrage til at uddanne fremtidens arbejdskraft i en tid, hvor der er faldende tilslutning til de erhvervsuddannelser, der skal levere lærlinge til projektet. Derfor er vi glade for, at Poul Nyrup Rasmussen vil bidrage til at skabe synlighed omkring, at byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen er en attraktiv arbejds- og læreplads, siger adm. direktør Henrik Vincentsen, Femern A/S.

Entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, FLC, skal oprette 470 lærlingeårsværk i byggeperioden.

- Vi er i gang med at skrive danmarkshistorie, hvilket også gør sig gældende på lærlingeområdet. FLC stiller med et stærkt team, og vi tilbyder ikke kun spændende lærlingeforløb, men giver også lærlingene et fællesskab og et stort netværk, som de vil kunne få gavn af i resten af deres arbejdsliv, siger leder af lærlingeindsatsen Charlotte Lie Steen, Femern Link Contractors.

Læs mere: Lærlinge på Femern-projektet

Et fyrtårn

Der arbejdes pt. på højtryk på at bygge den betonfabrik, der skal støbe de 73.500 tons tunge beton-elementer, som den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland skal bygges med. Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt skaber tusindvis af arbejdspladser, og entreprenørerne er kontraktuelt forpligtet til at oprette 500 lærlingeårsværk i byggeperioden.

For at bidrage til at opnå det ambitiøse mål har Poul Nyrup Rasmussen kastet sig ind i kampen for at skabe opmærksomhed om de gode job- og uddannelsesmuligheder, som byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen giver. Han var derfor taget på besøg på den store byggeplads i Rødbyhavn.

- Det er min ambition, at Femern bliver et fyrtårn for moderne, attraktive faglige kvalitetsuddannelser, siger Poul Nyrup Rasmussen, der mandag mødte en gruppe af lærlingene på byggepladsen i Rødbyhavn.

- Det er meget inspirerende at møde lærlinge på projektet, for hvem der er stor prestige i at uddanne sig på dette unikke byggeri, og for hvem det er vigtigt at tage den rette og mest fremtidssikre uddannelse, siger Poul Nyrup Rasmussen, der kalder arbejdet med at finde lærlinge til Femern-projektet for 'en historisk lærlingeindsats'.

Som led i den nye lærlingeindsats, har Femern A/S også indgået en samarbejdsaftale med Det Sociale Netværk, som i regi af foreningens største initiativ Headspace arbejder for at øge unges trivsel og mentale sundhed.

Femern-forbindelsen bygges som en 18 kilometer lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Femern. Tunnelen forventes at åbne for trafik i 2029.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Femern Bælt-forbindelsen

- Femern Bælt-forbindelsen er Danmarks største og et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde.

- Femern Bælt-tunnelen bliver en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn på Lolland i Danmark med øen Fehmarn i Tyskland.

- Det vil være muligt at krydse Femern Bælt på syv minutter i tog og ti minutter i bil.

- Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side.

- Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t.

- Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.

- Femern-forbindelsen er brugerfinansieret. Indtægterne fra Femern-forbindelsen går til at tilbagebetale de lån, der finansierer byggeriet.

- Forbindelsen brugerfinansieres efter samme model som Storebælt og Øresund, hvor projektet har en tilbagebetalingstid på 28 år.

- EU-kommissionen har udnævnt Femern-projektet til et prioritetsprojekt, og har indtil videre tildelt projektet 5,7 mia. kroner i støtte til projektering og anlægsomkostninger.

- Byggeriet af startede officielt 1. januar 2021 og forventes færdigt i 2029.

Lignende artikler

  • 78 håndværkere ville normalt være alvorligt skadet - men der er 0
  • Danske virksomheder snupper broderparten af Femern-kontrakterne
  • Kæmpe-donkraft har skubbet rundt med Femern-forbindelsens første elementer
  • Femern: Arbejdshavn klar til at modtage 70.000 tons råmaterialer - om ugen
  • Drop de dårligste erhvervsskoler!
Se flere

Sponserede artikler

  • Facader i særklasse med dekton
  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Byggebranchens topledere med 12 anbefalinger - sådan gør vi byggeriet mere bæredygtigt
  • Erfaren direktør fører Pihl & Søn videre: "Vores fundament er solidt, og potentialet er til mere"
  • Stærke spillere står sammen: Bæredygtighed er en fælles opgave
  • Erfaren profil styrker Afry på bygherrerådgivning
  • Entreprenør valgt til at forløse Gellerups kæmpe potentiale
  • Intego slutter af med et brag - forventer at runde en milliard i omsætning
  • Nu går det fremad med byggesagerne i København
  • Havnens Hænder tager Lille Arne med hjem til Refshaleøen
  • Partnerskab skyder 6 mia. kr. i 15 store solcelleparker
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook