Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Tyskland rykker nærmere med opstart på Femern Bælts tunnelportal

Anlæg | Af los | 11. maj. 2022 KL. 08:59

Det er arbejdet med tunnelportalen, der nu er sat i gang. Byggeriet på den tilsvarende tyske tunnelportal ved Puttgarden på den tyske ø Fehmarn begynder i 2023. Illustration: Schönherr
118317_1
  • 118317_1

Så er arbejdet på Femern Bælt-tunnelens danske portalbygning i gang. Her vil tog- og biltrafikken i fremtiden køre ned i den 18 kilometer lange tunnel til Tyskland.

På den store byggeplads for Femern Bælt-tunnelen arbejdes der på højtryk på at bygge den betonfabrik, der skal støbe de 73.500 tons tunge beton-elementer, som tunnelen skal bygges med.

Nær kysterne skal disse elementer forbindes med de store portalområder, der bliver overgangen mellem motorvej og jernbanen på land og selve tunnelen på havbunden.

Arbejdet begyndte officielt på tunnelportalen på den danske side d. 5. maj, og dermed arbejdes der nu for første gang på den egentlige tilslutning til tunnelen.

Både hos hovedentreprenøren Fehmarn Link Contractors og det statslige bygherreselskab Femern A/S var det en mærkedag.

- Det er en stor milepæl for os. Byggeriet af fabrikken, arbejdshavnen og tunnelbyen har fyldt meget, og det vil det fortsat gøre et stykke tid, men fra nu af arbejder vi også direkte med selve tunnelportalen. Det synes vi, er værd at fejre, siger Henrik Påske Rasmussen, Division Manager, Lolland fra Fehmarn Link Contractors.

Klar til første tilkobling i 2023

Hos Femern A/S glæder projektchef Christian Kaas Oldenburg sig over, at arbejdet nu går ind i næste fase.

- Byggeriet af tunnelportalen vil snart være ét af de tydeligste tegn på, at byggeriet skrider hurtigt frem. Det svarer lidt til, at der kommer vægge og tag på et hus. Der er mange års arbejde forude, men inden længe vil man kunne se facaden til verdens længste sænketunnel, siger Christian Kaas Oldenburg.

rich-media-1
Opstarten på byggeriet af tunnelportalen blev markeret på byggepladsen med et arrangement for arbejderne. Foto: Femern A/S

Alene udførelsen af portalbygningen i Danmark vil beskæftige mellem 150 og 200 tunnelarbejdere. Tunnelportalen skal stå klar til tilkobling af det første tunnel-element i 2023. Tunnelportalen på den danske side opføres hovedsageligt på et 550 meter langt og 300 meter bredt inddæmmet areal ud for kysten.

Forbindelsen under Femernbælt forventes at åbne medio 2029.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • 770 km dansk kabelforbindelse skal sikre briterne grøn strøm
  • 80 nye lejeboliger på vej til Lisbjerg
  • Problematisk at gaspulje løber tør
  • Nyt digitalt redskab skal få bugt med temperatur, træk, ventilation og støj
  • Aarhus sparker anlægsprojekter for 50 mio til hjørne
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Omkamp: Tre hold fortsætter dysten om nyt stadion i Aarhus
  • Konkurser og opløsninger - uge 20
  • Nyt digitalt redskab skal få bugt med temperatur, træk, ventilation og støj
  • Aarhus sparker anlægsprojekter for 50 mio til hjørne
  • Håndværksfirmaer er klædt bedre på til en usikker fremtid
  • Nye tal imponerer: Over 30 pct. flere lærlingeaftaler
  • Problematisk at gaspulje løber tør
  • 770 km dansk kabelforbindelse skal sikre briterne grøn strøm
  • 80 nye lejeboliger på vej til Lisbjerg
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook