Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Bispeengbuen: Regner på om en halv nedrivning giver en god løsning

Anlæg | Af mir | 12. apr. 2022 KL. 08:29

Visionær trafikløsning i 1960'erne, men omstridt og hårdt kritiseret lige siden - nu arbejdes der på at komme helt af med Bispeengbuen. Foto: Niras.
118152_1
  • 118152_1

Motortrafikvejen i 3. sals højde har i årtier plaget københavnerne med røg, støj og møg - Niras skal nu undersøge om en halv nedrivning af Bispeengbuen er den bedst mulige løsning.

1960'ernes ultimative trafikdrøm for hovedstaden var visionær og futuristisk. Bilisterne skulle nærmest svæve ubesværet gennem København og på ingen tid lande i storbymylderet midt på Rådshuspladsen - eller fortsætte videre ud på Amager.

Løsningen på et tæt gademylder af gående, cyklister, sporvogne, busser og stadigt flere biler var stort tænkt: Vi bygger bare motorveje i 2. og 3. sals højde og 'hopper' over al virakken.

Én af vejene skulle komme nordfra ad den nye Lyngbymotorvej og gå langs søerne, og en anden skulle komme ind fra vest.

Adskillige villaer og boligbyggerier blev revet ned, for at gøre plads til de nye indfaldsveje, hvor inspirationen var hentet fra udenlandske storbyer.

Tiden løb fra superbilismen - nu skal broen væk

Men tidsånden skiftede undervejs, projekterne blev lagt i mølposen, og kun Bispeengbuen endte med at være den del af visionen, der blev realisteret.

Som afslutning på Hillerødmotorvejen, sender den 6 sporede motortrafikvej bilerne op i 3. sals højde og videre ind ad Ågade og ind til Rådhuspladsen.

rich-media-1
Forsynet med støjskærme skærer motortrafikvejen sig gennem byrummet.

Gennem årene er kritikken mod vejføringen taget til og mange forslag fremsat for at få den fjernet. Fælles for dem har dog været, at de enten lukkede for meget af for trafikken eller ville koste milliarder i anlægsudgifter at realisere.

Som eksempelvis en tunnelunderføring med grøn park og en genskabt Ladegårdsåen i et nyt rekreativt bolig- og parkområde i København.

En langt mere pragmatisk forslag er nu ved at blive undersøgt. En delvis nedrivning, hvor et af Bispeengbuens to parallelle broer fjernes, så trafikken afvikles på den halve plads. Med mindre trafik og mindre støj, som mulig gevinst.

Det er ingeniørvirksomheden Niras, der har fået opgaven med at udarbejde en komplet forundersøgelse, som kan afdække en række forhold omkring trafik og miljøfordele og ulemper, som politikerne så kan beslutte ud fra.

Omfattende og komplekst projekt

- Projektet er ret komplekst, da man på den ene side skal tilgodese de trafikale behov og sørge for, at man ikke skaber flaskehalse og trafikpropper, hverken under selve nedrivningsprocessen eller senere. Trafikafvikling og anlægslogistik vil derfor udgøre to afgørende elementer, siger Rune Kure, der er projektleder i Niras.

- Desuden skal man se på, hvordan nedrivningsmaterialerne kan genanvendes, mens man samtidigt sørger for, at nedrivningsmetoderne i størst muligt omfang tager hensyn til beboerne i området. Endelig skal projektet naturligvis efterleve alle gældende miljømæssige krav.

Foruden de trafikale forhold og vej- og brotekniske effekter, skal forundersøgelsen også afdække de miljømæssige forhold og anlægs- og samfundsøkonomiske effekter.

- Der findes to grundlæggende løsninger, nemlig nedrivning af enten den sydlige eller den nordlige bro. Man vil undersøge disse to løsninger samtidigt, og opgaven omfatter trafikale analyser, skitsering af krydsudformning og vejanlæg, vurdering af bygværkernes tilstand og bæreevne samt vurderinger af konkrete nedrivningsmetoder. Det udgør grundlaget for de miljømæssige vurderinger, oplyser Niras.

Miljøundersøgelserne vil kortlægge de eksisterende miljøforhold. Det omfatter vurdering af påvirkning af plan- og landskabsforhold, Natura 2000, bilag IV-arter, beskyttede naturområder, vandmiljø, støjberegninger, etc.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Chefanalytiker: Vi har ikke råd til at undvære Kattegatbro
  • Bred politisk opbakning til en Hærvejsmotorvej
  • Fra stor ros til stor skuffelse - skattereform får blandet modtagelse
  • Grøn skattereform på plads: Så dyrt bliver det at udlede CO2
  • SMVdanmark: Grøn fond må ikke ende som de stores tag-selv-bord
Se flere

Sponserede artikler

  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
  • Badekabiner med lavt klimaaftryk til grønne byggerier fra DKbad
  • Vil gøre bæredygtighed transparent
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Nu bliver det lettere at låne til andelsboligen
  • Danmark bygger - i Hovedstaden
  • Andelsboliger: Nye finansieringsregler når ikke i mål
  • Boliger med vild natur på dørtærkslen
  • Grøn skattereform på plads: Så dyrt bliver det at udlede CO2
  • Nu bliver Nakskovs Axeltorv omdannet til et levende byrum
  • Samler vandaktiviteterne på Byens Blå Torv
  • Fra stor ros til stor skuffelse - skattereform får blandet modtagelse
  • SMVdanmark: Grøn fond må ikke ende som de stores tag-selv-bord
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook