Danske arkitekter hæver barren for skolebyggeri i Tyskland
Arkitektur | Af kej |
C.F. Møller Architects og Nordland Arkitekter har vundet et skoleprojekt i Kassel, hvor læringsmiljøet og åbne skolebygninger inddrager lokalsamfundet.
I Waldau-distriktet i Kassel kommer OSW Open School til at sætte ny standard for læringsmiljøer i tyske skoler ved at forene natur og uddannelse i et fleksibelt og bæredygtigt landskab.
Samtidig har der været særlig fokus på at inddrage fællesskabsorienterede funktioner som bibliotek, ungdomscenter, musiklokaler og værksteder i skolebygningen.
- Forslaget bygger på mange af de innovative og inkluderende kvaliteter, der kendetegner mange af vores undervisningsbyggerier i Norden. Hvor sammenhængskraft gennem stor åbenhed, der inddrager lokalsamfundet, skaber et nyt og pulserende omdrejningspunkt for elever, lærer, forælder og lokalsamfundet i et urbant forstadskvarter i Kassel, siger Mads Mandrup, partner hos C.F. Møller Architects.
Transparens og åbenhed for offentligheden
Udendørsarealerne danner en campus, der inviterer hele samfundet til at bruge de mange zoner til motion og rekreation. Forskydninger i bygningens geometri skaber varierede miljøer for undervisning og aktiviteter, både inde og ude. På denne måde går aktiviteter og undervisning bogstaveligt talt ud over facaderne og understøtter det konceptuelle undervisningsmiljø, hvor børn skal lære af hinanden gennem kreativitet integreret med naturen.
Med fokus på transparens og åbenhed for offentligheden har OSW Open School klare passager øverst og hele vejen gennem bygningen:
- For at skabe en åben adgang til de fællesskabsorienterede funktioner i bygningen og for at opnå en urban forbindelse med de udendørs omgivelser udnytter vi en eksisterende sti i området, som vi trækker ind i skolens atrium. Den urbane forbindelse styrkes yderligere af en trappe med brede trin, der fungerer som et byrum med udsigt over landskabet og opholdsrum. Designet giver indtrykket af skolen som en grøn læringsbakke, siger Mads Mandrup, partner hos C.F. Møller Architects.
Udvikling og styrkelse af lokalsamfundet
OSW Open School er baseret på DGNB-certificeringskravet med seks projektspecifikke temaer: Fleksibilitet, indeklima, sundhed, optimal drift, lang levetid og dobbeltfunktion. Disse har inspireret til at designe en fleksibel træhybridbygning med et minimum af bærende vægge for et tilpasningsdygtigt og fremtidssikret design.
Hybridtrækonstruktionen med letvægtskomponenter forkorter byggetiden for bærende rammer med 30-40 % i forhold til konventionelle løsninger. Og miljøvirkningen af materialevalget reducerer C02-emissionerne med 50 % i forhold til konventionelle løsninger.
- Projektets ambition er at demonstrere, hvordan arkitektur kan spille en væsentlig rolle i udviklingen og styrkelsen af et lokalsamfund - på tværs af generationer og køn. Dybt inde i kernen af designet afspejler det vores værdier, i C.F. Møller, inden for social ansvarlighed og miljøet, ved at fokusere på velfærd for alle, kombineret med bæredygtige løsninger i både landskab og arkitektur, siger Mads Mandrup, partner hos C.F. Møller Architects.
Foruden Nordland Arkitekter tegner C.F. Møller Architects OSW Open School i samarbejde med og Wenzel + Wenzel.