Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Tekniq: Virksomheder drukner i bureaukratisk bøvl

Kommentar | Af Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos Tekniq Arbejdsgiverne. | 7. feb. 2022 KL. 13:35

117732_1
  • 117732_1

Ny medlemsundersøgelse fra Teknik Arbejdsgiverne viser, at syv ud af 10 virksomheder indenfor el-, vvs- og metalbrancherne mener, at administrative byrder er et stigende problem - og spilder tid, der ellers kunne være brugt på at udvikle virksomhederne.

Trods mange års politiske løfter om, at det skulle være lettere at drive virksomhed i Danmark, er virkeligheden stadig en helt anden.

I hvert fald ifølge en ny medlemsundersøgelse fra Tekniq Arbejdsgiverne, som repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Hele 71 procent af virksomhederne i undersøgelsen oplever, at administrative byrder og bureaukrati er et stigende problem.

De mange bureaukratiske krav dræber lysten til at være selvstændig. Og det er yderst problematisk i et land som Danmark, hvor små og mellemstore virksomheder udgør selve rygraden for vores erhvervsliv.

Det er virksomheder, der i høj grad bygger på personligt engagement og drivkraft hos ejerne. Derfor er naturligt nok frustrerende, når man oplever at skulle bruge for stor en del af kræfterne på administrative opgaver, der ofte er ligger ganske fjernt fra det virksomheden er sat i verden for.

Brug for konkret handling

Løfter om at gøre det lettere og mindre bøvlet at drive virksomhed har gang på gang præget den politiske debat de senere år. Senest da regeringen for nylig - sammen med RV, SF og DF - præsenterede et initiativ, som skal gøre arbejdsbetingelserne lettere for ikke mindst de små og mellemstore virksomheder, som et led i "Danmark kan mere I"-aftalen.

Det er positivt, at der er gode intentioner. Og tilsat automatiseret erhvervsrapportering og et SMV-venligt, digitalt udbudssystem, så var det et skridt i den rigtige retning. For mere digitale og automatiserede løsninger er en god vej at gå.

Men vi skal gøre endnu mere, end det der er i pipelinen fra regeringen lige nu, hvis vi skal have gjort op med mange års bureaukratisk efterslæb overfor erhvervslivet.

Behovet for konkret handling understreges også af, at næsten syv ud af ti virksomheder i Tekniq Arbejdsgivernes medlemsundersøgelse oplever, at de administrative opgaver sluger tid, som ellers kunne være brugt på at udvikle virksomhederne.

Danske virksomheder skal leve af deres evne til hurtig omstilling og hele tiden at være på forkant med ikke mindst den teknologiske udvikling. Og det bliver alt andet lige noget vanskeligere at finde tid og ressourcer til det, hvis hverdagen går med at udfylde skemaer.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Giv virksomhederne 500 kroner i fradrag for hver indberetning til det offentlige
  • Naturen gør plads til 33 familier ved fjorden i Ringkøbing
  • Altan.dk hiver positivt regnskab hjem trods træg byggesagsbehandling
  • Stark dobler op på Solskinsøen
  • Overkompensation - "Nyt for gammelt"
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
  • Facaden er certificeret til en bæredygtig fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 21
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook