Kunsten og kreativiteten sættes i scene på ny Building Green-event
Arkitektur | Af kej |
Building Green står bag en ny konference, der være med til at skabe spændende byer, som kan til at løse fælles udfordringer som klimakrise, ensomhed og polarisering.
- Når vi taler om gode byer, taler vi tit om mobilitet, teknologi og arkitektur, men mindst lige så vigtigt er de kreative input, du får i byen.
Sådan siger Kristian Riis, der er guitarist i Nephew og partner i konsulentfirmaet Volcano, som har udviklet konferencen 'Build for Creativity' sammen med Building Green.
- Folk flytter ind til byerne for at få oplevelser, inspiration og være en del af noget større. Creative placemaking handler om at bruge bygninger og venues til at gøre byen til et sjovere sted, men også om at designe byområder som folk får lyst til at flytte til for at blive en del af fællesskabet, forklarer han videre.
En tydelig identitet
Sammen med Rambøll har Volcano analyseret en række byområder, der har haft succes med at skabe kreative fællesskaber. Nogle er boblet op fra neden gennem lokalt engagement, mens andre er planlagt fra toppen og ned.
Fælles for stederne er, at de har en tydelig identitet:
- I Cold Hawaii i Klitmøller er der opstået kreative fællesskaber og bymiljøer ud af interessen for at surfe. Musicon i Roskilde derimod er strategisk planlagt til at være en musikby med et rockmuseum og Roskilde Festival som trækplastre. Det er gode eksempler på, hvordan en særlig identitet tiltrækker folk og udvikler byerne, så de bliver sjovere at bo i. Uden spændende byer bliver det grå og kedelige liv, vi lever. Vi får ikke inspiration og får sværere ved at løse vores fælles udfordringer som klimakrise, ensomhed og polarisering, siger Kristian Riis.
Bedre rustet og bedre bundlinje
Ifølge Building Green er byområder med en kulturel identitet generelt mere attraktive for tilflyttere end anonyme boligområder:
- Når vi tænker kulturen ind i udviklingen af byerne, skaber vi levende bysamfund, der er rige på kreativitet, socialt bæredygtige og bedre rustet til at tackle klimaudfordringerne, siger projektleder i Building Green Anders Nielsen og tilføjer:
- Vi ser også, at områderne bliver mere attraktive og kan prissættes derefter. Investeringerne i et bedre bymiljø er derfor hurtigt tjent hjem.
Store ambitioner og nye metoder
Ambitionen med den nye konference, der forløber den 8. og 9. marts i København, er, at skal være mindst lige så toneangivende som den store event, Building Green København, i Forum og hjælpe med at højne kvaliteten i vores byer det næste årti:
- Konferencen vil introducere nye metoder til at arbejde med byudvikling. Vi giver konkrete værktøjer til udviklerne, så de kan skabe positive forandringer med enkle greb. Det gælder både nye byområder, som har brug for et skud kultur fra dag ét og ældre byområder, som trænger til en ny fortælling. Vi glæder os til at byde folk indenfor til to dages inspirerende konference i København, siger Anders Nielsen.