Fiberline vil skabe et nyt erhvervseventyr fra Fredericia
Erhverv | Af Kenneth Jørgensen |
Tæt på Lillebæltsbroen har Fiberline Building Profiles åbnet hovedkontor, hvorfra det er målet, at salget af de populære glasfiberprodukter skal nå ud til endnu flere kunder.
Siden Henrik og Dorthe Thorning i 1979 grundlagde Fiberline i Nr. Bjert ved Kolding, har virksomheden haft fart på og producerer i dag byggematerialer i glasfiber til alt fra broer, køletårne, jernbanetrapper, platforme, gangarealer mm.
I 2020 valgte man at skille den division ud, der i dag er blevet en selvstændig enhed under navnet, Fiberline Building Profiles, men som stadig er 100 % ejet af Thorning-familien.
Læs også: Ny kanalfabrik buldrer derudaf
Adm. direktør Torben Rønlev fortæller, at den nye virksomhed, der producerer glasfiberprofiler til bygningskonstruktioner, oplever vækst, fordi produkterne har en række fordele, man ikke finder i traditionelle produkter som stål, beton og træ:
- Glasfiber har styrke som stål, men vejer meget mindre, ligesom det heller ikke ruster eller rådner. Dertil har produktet en rigtig god bæredygtighedsprofil, hvilket gør det særligt attraktivt i fremtidigt byggeri, siger han og tilføjer:
- Vi arbejder med kunder, der skal bruge vores produkter i krævende miljøer med for eksempel høj fugtighed eller kontakt med klor, saltvand og andre aggressive kemikalier, og selvom stål, træ og beton er glimrende produkter, står de ofte ikke distancen i disse miljøer. Glasfiberprofilernes holdbarhed gør dem velegnede, da de ikke kræver vedligehold i disse miljøer.
Digitalisering og bæredygtighed
Salgsstrategien for de populære produkter vil fremover gå fra Fredericia, hvor 17 medarbejdere, der er beskæftiget i salg, marketing, finans og IT har taget plads i det nye hovedkontor Strevelinsvej.
Derudover bidrager to sælgere på det tyske marked, og så er Fiberline Building Profiles ved at opbygge en produktion i Polen, hvor 18 mand allerede er ansat. Et tal, der forventes at vokse til 75 i 2022.
- Vores virksomhed ligger i slipstrømmen af den grønne udvikling, man ser i disse år, og derfor har vi blandt andet et stort fokus på, at digitalisering af vores forretning skal gøre det nemmere at både købe og bruge vores bæredygtige byggematerialer, siger Torben Rønlev.