Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Klimasikret p-plads sikrer tørre sko - også efter skybrud

Anlæg | Af los | 18. nov. 2021 KL. 13:09

En helt særlig vandgennemtrængelig asfalt opsuger regnvandet på parkeringspladsen ved virksomheden Polytechs nye domicil i Bramming. Foto: Anette Roien
117283_1
  • 117283_1

4300 m2 åben asfalt, hvor regnvandet nemt kan trænge igennem, skal sammen med en bund af 2700 tons drænende grov asfalt hindre oversvømmelser på p-plads

Løsningen på Polytechs parkeringsplads bygger på NCC's koncept for klimaveje - NCC PermaVej. Den består først og fremmest af en åben - en såkaldt permeabel - asfaltbelægning, hvor regnvandet nemt kan trænge igennem.

PermaVej-løsningen, der anvendes til lokal afledning af regnvand på pladser, villaveje og veje i tætte byer, integrerer således klimasikring i den samlede anlægsopgave.

- Vi er stolte af at medvirke til et projekt, hvor bygherre og rådgiver kan se en synergieffekt i at benytte en kreativ løsning til at håndtere de øgede mængder regnvand. Det har ikke tidligere været en løsning, som er anvendt i denne størrelsesorden, og netop derfor glæder vi os ekstra meget til at se det færdige resultat, som, vi er sikre på, vil leve op til visionen bag, siger Andreas Vestermark, medejer af Vestermark A/S, anlægsgartner og entreprenør.

Altid fri for vand

Under den åbne asfaltbelægning ligger et særligt bærelag, der har så stor dræneffekt, at det kan optage regnvandet efter samme princip som en faskine. På den måde bliver vandet drænet langsomt ud i jorden eller videre til kloaknettet med forsinkelse, så kloaknettet ikke overbelastes. Det betyder, at vejen eller pladsen altid er fri for vand - selv under skybrud, hvor der kan falde 15 mm nedbør inden for 30 minutter.

- Medarbejderne i Polytech kan være helt sikre på at komme tørskoet ind i de nye lokaler, når parkeringspladsen står klar til brug. Vi har efterhånden rigtig god erfaring med at klimasikre p-arealer rundt om i landet, og vi ser en stigende efterspørgsel på løsningen, efterhånden som klimaet ændrer sig, og det danske vejr byder på mere regn, siger klimavejsekspert og salgschef i NCC Industry, Michael Brask.

Spiller sammen med jordvarmen

Faktisk spiller PermaVej sammen med den jordvarmeløsning, som Polytech har anlagt under parkeringspladsen. Det nedsivende vand skaber den vandgennemstrømning, der er med til at lave jordvarmen.

Ved at lægge jordvarmeslangerne under PermaVej-belægningen behøver man ikke grave slangerne ned under en græsplæne og sparer opgravning af et areal på de 4.300 kvadratmeter, som parkeringspladsen udgør. Jordvarme fungerer nemlig bedst, når der er nedsivende vand omkring slangerne.

- Ud over, at jordvarmeanlægget bliver optimeret, så gør PermaVej også, at det kommunale kloaksystem ikke belastes af regnvandet fra parkeringsarealet. Der tænkes hele vejen rundt, siger Andreas Vestermark.

Læs mere under billedet...

rich-media-1
Bygherren har tænkt både grønt og forud og fået lagt jordvarmeslanger under den nye parkeringsplads. Jordvarme fungerer bedst, når der er nedsivende vand omkring slangerne. Foto: Anette Roien

Udsigt til mere regn i fremtiden

I de næste årtier forventer DMI mere nedbør om vinteren og voldsommere byger om sommeren. Og ikke nok med at skybruddene falder hyppigere i takt med, at klimaet bliver varmere, så bliver de også kraftigere.

NCC startede med at udvikle konceptet efter det store skybrud i København i juli i 2009. Siden da er løsningen blevet gennemtestet og dokumenteret, og virksomheden har i dag anlagt mere end 70 klimaveje i Danmark fordelt på 170.000 m2.

- Det lyder af meget, men efter min mening har vores samfund akut brug for, at vi tager løsninger som denne i brug. Fremtiden vil byde på øgede mængder regn, som vores kloakker ikke kan håndtere. En vejkonstruktion med permeable asfaltbelægninger og bærelag er derfor oplagt at tænke med ind i anlægsopgaver, som vi for eksempel ser her i Bramming, siger Michael Brask.

Han fortæller, at når man anvender en permeabel belægning bliver afløbsriste, render og brønde oftest helt unødvendige. Det gør anlægsarbejdet mindre kompliceret, og på den måde kan man principielt minimere omkostningerne.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Miniordbog

Bærelag

En grov asfalt, som udlægges i et tykkere lag end det øverste lag asfalt (slidlaget). Sikrer mod overbelastning fra trafikken, så asfalten ikke revner og krakelerer.

Permeabel

Gennemtrængelig.

Faskine

Et hul i jorden fyldt med sten, som forsinker og regulerer overfladevandets vej ned i jorden.

Lignende artikler

  • Dansk Landskabspris går til klimapark i Urbanplanen
  • Danske rådgivere i asiatisk vækstgalop - en gave for dansk klimasikring
  • Holstebro: Plan for klimasikring af værdier for 4 mia. skudt i sænk
  • Louise gør Vallensbæk grønnere og klimasikrer byens huse
  • Stormflod truer Øresundstunnelen - nedgangene sikres nu med volde og højere mure
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
  • Facaden er certificeret til en bæredygtig fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 21
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook