København renoverer vejnettet og reducerer vejstøj
Et hævet anlægsloft har givet plads til en tiltrængt renoveringsindsats af vejene - og ny asfalt er lig bedre trafiksikkerhed og mindre støj fra trafikken
Hovedstaden har fuld fart på en større renoveringsindsats af vejnettet.
Det fremgår af en undersøgelse fra brancheorganisationen Asfaltindustrien, der har spurgt 46 af landets 98 kommuner, hvor meget den enkelte kommune investerer i vedligeholdelse af veje.
Ifølge undersøgelsen har København renoveret 17 vejstrækninger med et samlet areal på ca. 150.000 m² har i 2020 og 2021 fået et nyt lag asfalt.
Fokus på vedligeholdet
I København vurderer kommunen Ifølge Jane Snog, områdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen en vejstrækning som slidt og derfor renoveringsmoden, hvis belægningen er så skadet, at der opleves nedsat trafiksikkerhed og reduceret komfort for både bilister og cyklister.
For at holde styr på, hvilke af kommunens veje, der er i dårlig stand foretager Teknik- og Miljøforvaltningen periodiske eftersyn af asfaltbelægningerne og vurderer om der skal vedligeholdes afhjælpende, f.eks. ved at lappe huller, eller om vejen bør få ny asfalt indenfor en given tidshorisont.
Dårlig stand lig støj
Ud over at Københavns Kommune gør en ekstra indsats for at lappe hullerne og forbedre trafiksikkerheden, betyder et nyt lag asfalt mindre støj, når bilerne kører på vejen.
Vejenes stand har nemlig stor indflydelse på hvor meget trafikstøj, der er på gader og veje. Jo dårligere stand, desto mere støj. Og hvis der er høje bygninger langs vejen, som er typisk for de store byer, kan støjen på grund af akustikken opleves endnu mere generende.
- Når en slidt traditionel vejbelægning er blevet udskiftet med en ny, vil man opleve at støjen er dæmpet tydeligt i forhold til før. Støjen vil derefter stige i takt med, at vejbelægningen bliver slidt, forklarer Jane Snog.
Asfaltindustrien vurderer, at København skal investere for 4,8 mia. kr. frem mod 2029 i genopretning af byens vejinfrastruktur, hvis efterslæbet skal indhentes.