Håndværkere er dødtrætte af københavnsk parkeringscirkus
Erhverv | Af Michael Rughede |
Der er alt for langt mellem ledige P-pladser i København, og det betyder spildtid og tabte opgaver for mange håndværksvirksomheder, men også højere priser for håndværkerydelser i byen - opret erhvervsparkering på flere hjørner, opfordrer SMV-Danmark.
Når tømreren skal sætte et nyt køkken op, eller vvs'eren installerer et nyt bad, så skal de stå tidligt op, for at finde en parkeringsplads tæt på kunden.
Og der er efterhånden så stor rift om p-pladserne i storbyen, at det har ført til store frustrationer hos de københavnske virksomheder. Faktisk er hele 70 % af virksomhederne utilfredse eller meget utilfredse med mulighederne for at kunne parkere firmabilen.
Et flertal af virksomhederne har også oplevet at måtte sige nej til opgaver på grund af for dårlige p-forhold.
Det viser en analyse af parkeringsforholdene i landets kommuner foretaget af SMVdanmark.
København er storslem
Ifølge SMVdanmark står det markant værre til i København end i landet som helhed. Og problemet er enkelt:
- Hvis en håndværker skal cirkle rundt i måske tre kvarter for at finde en parkeringsplads bare nogenlunde tæt på kunden, så hænger det ikke sammen for ham, siger Lasse Lundqvist, konsulent i SMVdanmark.
- Han skal som regel også slæbe en tung værktøjskasse og materialer, så det er helt afgørende, at han kan parkere tæt på. Alternative transportformer er desværre ikke realistiske. Håndværkeren kan ikke bare tage en ny faldstamme med i metroen eller køre med to nye toiletter på en cykelanhænger.
P-pladser ikke fulgt med antallet af biler
Forklaringen på udfordringen med at finde ledige p-pladser skyldes en skæv udvikling mellem antal biler og p-pladser til rådighed.
Antallet af hjemmehørende biler og varevogne i kommunen er således steget med 29 pct. siden 2007. Og i dagtimerne på hverdage i København er antallet af biler steget med næsten 20 pct. i samme periode - fra 228.000 til 273.500 biler.
Men antallet af kommunale p-pladser har stort set været uændret gennem årene, og selv om der er kommet mange nye private p-pladser til, så er mange af dem enten ikke til rådighed for andre eller så dyre, at de ikke er et reelt alternativ, når det rullende 'værksted' skal parkeres i nærheden af kunden.
Københavns Kommune har i den seneste mobilitetsredegørelse fra 2021 opgjort antallet af parkeringspladser til brug for offentlig parkering til at være knapt 190.000 pladser.
Så kampen om ledige pladser er skærpet.
Flere erhvervspladser på hjørnerne
For at lette håndværkernes muligheder for at kunne parkere og mindske spildtiden ved at lede efter p-pladser, så foreslår SMVdanmark, at etablere flere parkeringspladser for erhvervslivet i stil med dem, som kommunen indførte i 2019. Bare mere omfattende:
- Tag nogle meter af den såkaldte 10-meter regel flere steder i København, og gør parkering lovlig for erhvervskøretøjer. lyder det fra Lasse Lundqvist, konsulent i SMVdanmark.
- Reglerne siger, at man ikke må parkere 10 meter før et hjørne. Hvis vi f.eks. gjorde det til en 7-meter regel, når det gælder erhvervsbiler, så vil der helt naturligt opstå markant flere pladser til håndværkere. Det skulle ikke gælde hele tiden, men mellem kl. 8 og 16. På den måde vil ingen blive generet, og håndværkerne ville kunne passe deres arbejde, siger han.
I analysen foreslår SMVdanmark, at København tager højde for virksomhedernes behov; der bør således etableres flere erhvervsparkeringspladser, men antallet af parkeringspladser skal også følge med antallet af beboere i byen.