Altan-direktør kritiserer kommunal plan for afvikling af byggesager
Politik | Af Kenneth Jørgensen |
Københavns Kommune har netop afsat 11 mio. kr. til at sikre nedbringelse af lange sagsbehandlingstider ifm. byggeri. Men planen er alt for uambitiøs, mener direktør hos Altan.dk, der frygter, at borgere helt opgiver at planlægge byggesager.
Bygningsreglementet fra 2018 volder kommunerne problemer og er stærkt medvirkende til, at der sidste år var fejl i godt 70 % af de byggeansøgninger Københavns Kommune modtog.
Sådan lyder forklaringen på de lange sagsbehandlingstider fra kommunen selv, som også påpeger, at der samtidig er sket en mærkbar stigning i nybyggerier i København de seneste seks år, hvilket yderligere lægger pres på byggesagsbehandlingen.
Det ændrer dog ikke ved, at kommunen ifølge en undersøgelse fra DI havner på en 87.-plads - ud af Danmarks 93 kommuner - når det kommer til byggesagsbehandlingstid.
I sidste uges budgetforhandlinger besluttede et flertal i Borgerrepræsentationen så at afsætte 33 mio. kr. til at sikre, at forvaltningens plan for at afvikle sagspuklen og overholde de nationale servicemål kan overholdes.
Helt konkret er der afsat 11,1 mio. kr. til, at forvaltningen også de kommende år kan lade en ekstern part stå for dele af det sagsforberedende byggesagsarbejde, så kommunens sagsbehandlere hurtigere kan få afsluttet sagerne. Derudover er der afsat 8,6. mio. kr. til at sikre, at forvaltningen kan fastholde det nuværende antal byggesagsbehandlere i 2022 og 2023. Det er et vigtigt skridt på vejen til at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Læs også: Boost til byggesagsbehandling i København
- Sagsbehandlingstiden har længe været for lang, og med forvaltningens initiativer på området og den brede politiske støtte bliver det muligt at komme i bund med sagspuklen og sikre en sagsbehandling, der overholder servicemålene i 2023, siger Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).
Hvorfor først i 2023?
Kommunes plan hilses velkommen i Altan.dk, der opfører altaner, men som dog anser de politiske ambitioner for at være alt for lave:
- Vi oplever urimeligt lange sagsbehandlingstider for de borgere i Københavns Kommune, som ønsker at få monteret en altan. Derfor er vi glade for, at Københavns Borgerrepræsentation nu afsætter flere midler til området. Helt på linje med Dansk Industri er vi meget uforstående overfor, at København først forventer at kunne leve op til de nationale servicemål om halvandet år, siger direktør i Altan.dk, Casper Gorm Knudsen.
De lange sagsbehandlingstider betyder, at Altan.dk i dag må vente mere end et år fra en byggesag afleveres til, at en byggetilladelse forligger, og Altan.dk herefter kan påbegynde opsættelse af altaner:
- Vi ønsker på ingen måde at skyde på de meget travle medarbejdere i kommunen, der sidder med byggesager, men de politiske tiltag for at leve op til kommunens egne servicemål har indtil nu været meget uambitiøse, og selvom der nu sættes politisk fokus på problemet, så er ambitionsniveauet fortsat alt for lavt, siger Casper Gorm Knudsen.
Altan.dk frygter at borgere i København helt opgiver at planlægge byggesager, fordi de på forhånd ved, at der kan gå månedsvis, eller år, før deres byggesag godkendes og projektet overhovedet kan igangsættes.