Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Altan-direktør kritiserer kommunal plan for afvikling af byggesager

Politik | Af Kenneth Jørgensen | 14. sep. 2021 KL. 13:54

Casper Knudsen, direktør i Altan.dk.
116839_1
  • 116839_1

Københavns Kommune har netop afsat 11 mio. kr. til at sikre nedbringelse af lange sagsbehandlingstider ifm. byggeri. Men planen er alt for uambitiøs, mener direktør hos Altan.dk, der frygter, at borgere helt opgiver at planlægge byggesager.

Bygningsreglementet fra 2018 volder kommunerne problemer og er stærkt medvirkende til, at der sidste år var fejl i godt 70 % af de byggeansøgninger Københavns Kommune modtog.

Sådan lyder forklaringen på de lange sagsbehandlingstider fra kommunen selv, som også påpeger, at der samtidig er sket en mærkbar stigning i nybyggerier i København de seneste seks år, hvilket yderligere lægger pres på byggesagsbehandlingen.

Det ændrer dog ikke ved, at kommunen ifølge en undersøgelse fra DI havner på en 87.-plads - ud af Danmarks 93 kommuner - når det kommer til byggesagsbehandlingstid.

I sidste uges budgetforhandlinger besluttede et flertal i Borgerrepræsentationen så at afsætte 33 mio. kr. til at sikre, at forvaltningens plan for at afvikle sagspuklen og overholde de nationale servicemål kan overholdes.

Helt konkret er der afsat 11,1 mio. kr. til, at forvaltningen også de kommende år kan lade en ekstern part stå for dele af det sagsforberedende byggesagsarbejde, så kommunens sagsbehandlere hurtigere kan få afsluttet sagerne. Derudover er der afsat 8,6. mio. kr. til at sikre, at forvaltningen kan fastholde det nuværende antal byggesagsbehandlere i 2022 og 2023. Det er et vigtigt skridt på vejen til at nedbringe sagsbehandlingstiden.

Læs også: Boost til byggesagsbehandling i København

- Sagsbehandlingstiden har længe været for lang, og med forvaltningens initiativer på området og den brede politiske støtte bliver det muligt at komme i bund med sagspuklen og sikre en sagsbehandling, der overholder servicemålene i 2023, siger Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).

Hvorfor først i 2023?

Kommunes plan hilses velkommen i Altan.dk, der opfører altaner, men som dog anser de politiske ambitioner for at være alt for lave:

- Vi oplever urimeligt lange sagsbehandlingstider for de borgere i Københavns Kommune, som ønsker at få monteret en altan. Derfor er vi glade for, at Københavns Borgerrepræsentation nu afsætter flere midler til området. Helt på linje med Dansk Industri er vi meget uforstående overfor, at København først forventer at kunne leve op til de nationale servicemål om halvandet år, siger direktør i Altan.dk, Casper Gorm Knudsen.

De lange sagsbehandlingstider betyder, at Altan.dk i dag må vente mere end et år fra en byggesag afleveres til, at en byggetilladelse forligger, og Altan.dk herefter kan påbegynde opsættelse af altaner:

- Vi ønsker på ingen måde at skyde på de meget travle medarbejdere i kommunen, der sidder med byggesager, men de politiske tiltag for at leve op til kommunens egne servicemål har indtil nu været meget uambitiøse, og selvom der nu sættes politisk fokus på problemet, så er ambitionsniveauet fortsat alt for lavt, siger Casper Gorm Knudsen.

Altan.dk frygter at borgere i København helt opgiver at planlægge byggesager, fordi de på forhånd ved, at der kan gå månedsvis, eller år, før deres byggesag godkendes og projektet overhovedet kan igangsættes.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Utilfredse borgere

I en kundeundersøgelse på byggesagsområdet foretaget af Københavns Kommune i 2019/2020 - og dermed før corona-nedlukningen - var tilfredsheden med byggesagsbehandlingen faldet fra 39 pct. i en tilsvarende undersøgelse i 2017 til kun 29 pct. i 2019/2020.

Kundeundersøgelsen viste, at der efterspørges forbedringer på en række områder, som tidligere undersøgelser også har påpeget.

Disse områder er:

- Særligt fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiden.

- Større tilgængelighed og adgang til faglig dialog.

- Forudsigelighed i et sagsforløb og sagsbehandlingstid.

- Kompetent og ensartet sagsbehandling.

Lignende artikler

  • Forskere finder 1000 skadelige stoffer i indeklimaet
  • Arkitekter styrker sig til fremtiden efter deres bedste resultat nogensinde
  • Fynsk skole og kulturhus skal styrke det sociale liv
  • Millioner i støtte til bedre samarbejder for flere lærepladser
  • Kampsport skal samle borgerne i Nordvest
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Første nogensinde - privat byggeri opnår DGNB Diamant
  • Taasinge Elementer lukker sin fabrik i Hampen
  • Rejsegilde ved Silkeborgsøerne - lejeboliger bliver klar før tid
  • Tre nye seniorbofællesskaber er kun begyndelsen
  • Store aktører i samarbejde om at nedbringe CO2-aftrykket for betonbyggeri
  • Hun skal sikre Aalborg 'den grønne førertrøje'
  • Bygningsstyrelsen vælger Bauherr og Exigo
  • Danmark bygger - i Syddanmark
  • Psykiatrisygehus går i gang - bedre behandling venter
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook