Dansk vindueskæmpe dobler op - får ja til europæiske opkøb
Konkurrencemyndighederne har nikket ja til Dovistas opkøb af schweiziske Arbonia Windows og tyske Weru Group - dermed er der 15 brands og 7.500 ansatte i koncernen.
Hidtil har hovedmarkederne for vindueskoncernen Dovista været Danmark, Irland, Norge, Storbritannien og Sverige for en familie af brands med Velfac, Rationel og Krone som de mest velkendte blandt danske byggefolk og boligejere.
Det har derfor været naturligt at søge vækst på andre europæiske markeder for Horsens-virksomheden.
Bestræbelserne har da også båret frugt, for nu udvides markedsområdet betragteligt. Opkøbet af Arbonia Windows og Weru Group er nu endeligt godkendt af konkurrencemyndighederne, og dermed styrker Dovista sin europæiske tilstedeværelse.
En festdag - sammen er vi stærkere
Arbonia Windows er stærke på det centraleuropæiske marked - især i Polen, Schweiz, Slovakiet og Tyskland. Weru Group er markedsleder i Tyskland.
- I dag er en festdag. Sammen er vi stærkere, og sammen kan vi opnå en stærk position på det europæiske marked for facadevinduer og -døre, siger Allan Lindhard Jørgensen, CEO og President for Dovista A/S.
- Det giver os mulighed for at udnytte vores fælles know-how og alle kompetencerne på tværs af gruppen til at indfri vores fulde potentiale.
En stor vindues-familie med mange ansatte
Opkøbene betyder, at Dovista nu får flere end 7.500 medarbejdere på tværs af 11 lande.
Dovistas brandportefølje udvides med seks nye brands: Dobroplast, EgoKiefer, Slovaktual, Unilux, Weru og Wertbau.
Tilsammen indgår 15 brands i Dovista, som hver især er lokalt forankret og eksponeret på deres individuelle markeder.
- Hver enkelt har forståelse for lokale byggetraditioner og arkitektoniske udtryk. Det er afgørende for at levere på kundernes ønsker, siger Allan Lindhard Jørgensen.
Mål: Skabe en enestående kundeoplevelse og sætte standarden
Ifølge direktøren forventer Dovista, at opnå synergier ved at forbedre udnyttelsen af den samlede produktionskapacitet, specielle ekspertise samt deling af indsigter fra de lokale markeder.
Det skal bidrage til at opnå det grundlæggende mål med opkøbene, som er fælles vækst på både eksisterende og nye markeder.
- Det er ikke nødvendigvis målet at være størst. Målet er i fællesskab at investere og innovere, så vi skaber en enestående kundeoplevelse og sætter standarden for hele vores industri. Skala og størrelse er midler til at nå vores mål.
Alle brands i Dovista-familien forsætter som individuelle brands i overensstemmelse med Dovistas forretningsmodel: Distinctive Brands - Shared Excellence. Produkterne vil fortsat blive udviklet, produceret og markedsført under eksisterende brands og via de lokale salgsenheder.
Dovista dobler op på ansatte
Med købet fordobler Dovista næsten sin størrelse. I moderkoncernen er der 4000 ansatte, hvoraf de 600 arbejder i Danmark. Schweiziske Arbonia kommer med 2.500 ansatte og fire nye brands inden for facadevinduer, døre og vinduesskodder i træ, træ/aluminium, PVC,PVC/aluminium og aluminium. Virksomheden er især stærk i Polen, Schweiz, Slovakiet og Tyskland.
Tyske Weru er først og fremmest aktive i hjemlandet, hvor de også har produktion med over 1000 ansatte. Her er der også et fokus på facadevinduer og -døre i PVC, PVC/ aluminium, træ, træ/ aluminium og aluminium.
Dovista-familien er så også selv del af en endnu større familie - Dovista er nemlig 100 procent ejet af VKR Holding, hvor Dovista udgør det ene ben med facadevinduer og Velux Group er det andet med ovenlysvinduer og skylights.