Superwood præsenterer superbt regnskab
Erhverv | Af Thøger Raun |
Forbrugernes øgede fokus på træ i byggeriet skæpper i kassen hos producenten Superwood, der især har blikket rettet mod automatisering.
Superwoods mangeårige strategiske fokus på bæredygtighed og innovation, samt investeringer i automatisering og produktionsoptimering begynder for alvor at kunne aflæses på både top- og bundlinje.
For andet år i træk kan virksomheden levere et rekordresultat: Denne gang på 13,7 millioner kroner efter skat. Og da såvel ordreindgangen som ordrebeholdningen er rekordhøj, er forventningerne til de kommende år da også store, forklarer administrerende direktør Ole Dalsgård Nielsen.
- Jeg regner med, at vi vil vokse på alle markeder og levere et nyt godt resultat, lyder det blandet andet fra direktøren, som netop har ansat flere for at følge med efterspørgslen.
- For to år siden investerede vi 50 millioner kroner i en ny fuldautomatisk forarbejdningslinje- og allerede nu er vi nødt til at øge åbningstiden, så vi kan skubbe produktiviteten yderligere i vejret. Derfor har vi netop ansat fire mand på et nyt nathold, siger han til Dagens Byggeri og pointerer, at man stadig leder efter dygtige folk.
- For et år siden var vi 27 medarbejdere, og nu er vi 37. I det tempo får jeg behov for flere, som kan noget med træ og linjer. Men med tanke på træforbruget i byggeriet, er jeg nok ikke den eneste, der er på udkig, lyder det.
Bygge til vækst
Indadtil fortsætter arbejdet med at blive endnu mere konkurrencedygtige, understreger Ole Dalsgaard Nielsen.
Det sker blandt andet ved at udbygge produktionskapaciteten. Virksomheden har også fået en ny IT platform og en række digitale værktøjer, der skal hjælpe Superwood til fortsat vækst ved at gøre kundeoplevelsen mere glidende.
- Vi nyder godt af forbrugernes øgede fokus på træ, bæredygtighed og holdbarhed. Der er stigende efterspørgsel på vores facadeløsninger på alle vores markeder: Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Samtidig har vi udbygget vores markedsposition. Blandt andet med web-baserede løsninger som en facade-konfigurator samt en cradle-to-cradle bæredygtighedscertificering, hvor vi er meget stolte over det høje niveau, vi er certificeret på, lyder det.
Selve bruttoomsætningen for virksomheden er da også eksploderet det seneste år. Hvor man i 2019 rundede cirka 16 millioner kroner er den i dag på den gode side af 30 millioner.