Styrker sig på det tyske vinduesmarked
Erhverv | Af Kenneth Jørgensen |
Danske Dovista A/S har opkøbt tyske Weru Group af H.I.G. Capital og føjer dermed nye brands med stærke lokale rødder til deres portefølje
Efter et voldsom dyk i eksporten til traditionelt stærke markeder som Storbritannien og Irland - først op til Brexit, hvor nedgangen nåede på op på 30-40 %, da mange projekter gik i stå grundet uvished, og efterfølgende corona - lysner det igen.
Det ser det også ud til at gøre for Dovista A/S, der har indgået en købsaftale med H.I.G. Capital om overtagelse af Weru Group, der producent af facadevinduer og -døre i Tyskland.
I forvejen står Dovista bag en række brands inden for facadevinduer og -døre i Skandinavien samt i Storbritannien og Irland. Ambitionen med opkøbet af Weru Group er at udvide tilstedeværelsen til Tyskland:
- Weru Group er en ledende producent af facadevinduer og -døre i Tyskland. Opkøbet betyder, at Dovista træder ind på det tyske marked med en virksomhed, der allerede er godt positioneret, siger Allan Lindhard Jørgensen, CEO & President i Dovista.
Videre fortæller han, at Weru Group og gruppens to brands, Weru og Unilux, har et bredt produktsortiment, som komplementerer Dovista eksisterende produkter rigtigt godt.
Kultur at tage højde for
Med opkøbet fortsætter Dovista en lang tradition for at byde nye, distinkte brands inden for facadevinduer og -døre velkommen. Fælles for alle brands i Dovista Gruppen er, at de har stærke lokale rødder, dyb viden om lokale byggetraditioner samt stærke kunderelationer i de enkelte markeder.
Direktør for Vinduesindustrien, Johny H. Jensen, ønsker ikke at udtale sig konkret om Dovistas opkøb, men siger til Dagens Byggeri, at i mange lande er netop stærke traditioner og kultur forbundet med vinduer, og det skal man som virksomhed have for øje:
- For eksempel i Tyskland har de tradition for traditionelle dreje-kip-vinduer af plast, som går indad. Det står i kontrast til i Danmark, hvor vi oftest foretrække træ/alu-vinduer, der går udad. Så der er nogle æstetiske forskelle, man skal tage højde for, og man skal vælge en klar strategi.
Som det er normal praksis ved virksomhedsopkøb, skal konkurrencemyndighederne i Tyskland og Østrig nu godkende Dovistas køb af Weru Group, før det træder i kraft.