Fundamentet til prestigeprojekt lægges på slagge
Byggeri | Af Thøger Raun |
Mens der ventes på de sidste tilladelser til Koldings Marina City, skal entreprenørfirmaet Munck rejse land fra fjordens bund ved hjælp af slagge.
Det er en anlægsopgave af de større, som nu har fundet vej til entreprenørfirmaet Munck - nærmere bestemt deres afdeling for Havne og Anlæg.
Med et prisskilt på cirka 120 millioner kroner, er der tale om forstadiet til Marina City -Koldings store prestigeprojekt, hvor en ny bæredygtig bydel skal skyde op på sydsiden af Kolding Fjord med bolig- og havnemiljø samt en marina med 1000 bådpladser.
Men hvor man tidligere tænkte, at sand skulle være det materiale, som fik bydelen til at rejse sig fra fjodens bund, er det nu ændret til slagge - et biprodukt ved affaldsforbrænding. Det drejer sig om helt præcist 750.000 tons af slagsen, skriver Kolding Kommune i en pressemeddelelse.
- Det er væsentligt mere ressourcevenligt, idet man ellers skulle have hentet en tilsvarende stor mængde begrænsede råstoffer fra en grusgrav eller havbunden. Og samtidigt nyttiggøres dette restmateriale på en god måde, CO2-udslippet begrænses, og det er en økonomisk god løsning. Samlet set er det cirkulær økonomi i stor skala, siger borgmesteren i Kolding Jørn Pedersen (V).
Slagge består blandt andet af aske, porcelænsrester, glas og flasker, men også tungmetaller findes i blandingen.
Aftalen med Munck gælder de marine anlægsarbejder, der igangsættes så hurtigt som muligt. når alle tilladelser er på plads, for hurtigst muligt at kunne flytte lystbådehavn nord over til syd.
Renset efter alle regler
Det er virksomheden Meldgaard Miljø, som leverer en stor del af de 750.000 tons slagge fra sit anlæg i Koldings nordlige industriområde, mens resten af materialet sejles til.
Og der er ingen grund til at folk skal gå rundt med bekymringer om miljøet, påpeger Henrik Meldgaard til Dagens Byggeri.
Han, der er direktør og medejer af Meldgaard Miljø, forklarer, at slaggen er renset til punkt og prikke efter den bekendtgørelse, der regulerer området.
- Vi bruger rigtig mange ressourcer på at gennemanalysere slaggen, så den er renset og godkendt til formålet. Vi har afsat slagge i mere end 20 år til mange forskellige projekter som motorveje eller som erstatning for sand og stabilgrus under fodersiloer, siger han og påpeger, at der også i Københavns Nordhavn er brugt slagge som landfyld.
I aftalen indgår desuden fastlagte lastvognsruter, så der ikke køres gennem Koldings bymidte i myldretiderne. Og for at mindske støv, vil alle fragtkøretøjer vaske hjulene både ved virksomheden og ved Marina City ligesom enkelte aktiviteter rykker indenfor i en hal.