Nordhavnstunnel: Fem dyster om at bygge erstatningshavn
Før selve tunnelbyggeriet kan begynde, skal der bygges en midlertidig havn til de snart hjemløse både fra Danmarks største lystbådehavn.
Nordhavnstunnellen rykker et skridt nærmere. Den skal løbe ud under Svanemøllebugten og forbinde Nordhavn med Østerbro.
I præcis det område, hvor Svanemølle Havn ligger, og Danmarks største lystbådehavn holder til. For at komme videre med anlægsarbejdet er det derfor nødvendigt at flytte lystbådene midlertidigt.
Derfor etableres en midlertidig havn længere ude i bugten, der kan rumme en del af den eksisterende lystbådehavns 1500 både.
- Vi skal etablere en komplet lystbådehavn med moler, bådbroer, klubfaciliteter og parkering, som kan fungere som fast bådplads for omkring 600 bådejere fra Svanemøllehavnen, imens vi bygger Nordhavnstunnelen, som skal forbinde Østerbro med Nordhavn, siger Christian Tolderlund, senior projektleder i Vejdirektoratet.
Fem kæmper om opgaven
Vejdirektoratet er så langt i processen med erstatningshavnen, at en håndfuld byggevirksomheder nu er i spil til at anlægge den.
Oprindeligt modtog Vejdirektoratet syv ansøgninger, de er reduceret til fem virksomheder, der nu er inviterede til at give tilbud på opgaven: Arkil A/S, Barslund A/S, CG Jensen A/S, Munck Havne & Anlæg A/S, Per Aarsleff A/S.
- Vi er glade for feltet af tilbudsgivere og ser frem til at modtage deres tilbud efter sommerferien. Det er alle store danske entreprenørvirksomheder, der sagtens kan løfte opgaven, siger Christian Tolderlund
Den midlertidige havn kommer anslået til at koste 70 mio. kr. og skal stå færdig sommeren 2022.
Skal lette trafikken til de nye byområder
Den nye strækning af Nordhavnstunnelen bliver 1,4 km lang, og starter ved Nordhavnsvej/østsiden af Strandvænget og ender ved Kattegatvej på Nordhavn.
Nordhavnstunnellen er budgetteret til at koste 3,4 mia. kroner, og kan efter tidsplanen forventet taget i brug i slutningen af 2027.
Målet med Nordhavnstunnelen er at skabe mere direkte adgangsforhold til byudviklingsområderne i ydre og indre Nordhavn, ligesom adgangen til havneaktiviteterne i området forbedres.
Ligeledes vil en stor del af den tunge trafik blive flyttet væk fra det øvrige vejnet på Østerbro.
Det forventes, at der i åbningsåret i 2027 vil være en trafik på cirka 8.200 biler i døgnet. Projektet vil være forberedt til en fremtidig Østlig Ringvej.