Bagage-fabrikken er klar til afgang
Erhverv | Af Michael Rughede |
Efter tre års byggeri har Københavns Lufthavn fået et nyt knudepunkt for håndteringen af kufferterne
Bagagefabrikken er klar. Lige nu ruller de første kufferter gennem Bagage Factory West, som er Københavns Lufthavns nye bagagebygning.
Den nye 9.500 kvadratmeter bagagebygning huser lufthavnens bagageanlæg og er blevet ombygget og opdateret med blandt andet ny 3D scanning af al afgående bagage.
Byggeriet har været tre år undervejs og var så langt i processen, at projektet ikke blev lukket ned, da coronaen ramte og lagde lufthaven øde.
Bagagefabrikken spiller sammen
Den nye bygning består af en dobbelthøj etage med bagagefabrik (stueplan og 1. sal), 2. sal med ny kantine til lufthavnens medarbejdere og 3. sal indeholdende kontorer med 120 faste arbejdspladser samt mødefaciliteter.
Kantineetagen sammenbygges med den eksisterende administrationsbygning, LB6 af en gangbro i samme udtryk som den nye bygning: Glasfacader med partier med klart, translucent og blændet glas i forskellige nuancer.
Det er Rubow Arkitekter, der har stået for udformningen. Her har man lagt vægt på, at give bygningen et nutidigt arkitektonisk formsprog, der samtidig respekterer det særlige lufthavnens DNA.
Åbne regnskabsbøger
Det er MTH Højgaard, der har stået for opførelsen, som er sket i en speciel samarbejdsaftale.

- Der er kørt med åbne regnskabsbøger, så projektøkonomien har været 100 % transparent. I udbudsfasen havde vi og MT Højgaard fokus på den rette organisation og proces, og jeg synes virkeligt, vi er lykkedes fint med projektet, siger Carsten Christiansen, afdelingschef for store byggeprojekter i Københavns Lufthavn.
Konkret blev MT Højgaard tidligt indbudt til opgaven.
- De var med til at udforme en kontrakt, hvor der var fokus på behov, inden vi talte om konkrete løsninger. Den måde at samarbejde på betyder, at vi bruger vores energi og midler meget bedre, end hvis vi sidder og nærlæser en kontrakt og hænger os i små detaljer, fortæller Carsten Christiansen.
Tillid er et godt udgangspunkt
Hos entreprenøren er man positivt indstillet over for samarbejdsformer med åbne klare aftaler.
- Vi tror meget på samarbejdsaftaler i MT Højgaard Danmark, men vi er også bevidste om, at aftaleformen ikke er nogen garanti for et vellykket projekt, siger Martin Lose, der er sektionsdirektør i MT Højgaard Danmark.
- Det handler først og fremmest om tillid, åbenhed og hårdt arbejde - særligt i projektets opstart, hvor vi sammen skaber rammerne. Her må vi bare give kredit til Københavns Lufthavn, der har været garant for alle tre dele - og det oveni købet i en svær og uforudsigelig periode, da corona ramte sidste år.