Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Undersøisk rundkørsel åbnet på Færøerne

Byggeri | Af Kim Krasuld | 22. dec. 2020 KL. 11:26

NCC gik i gang med borearbejdet i starten af 2017. Pressefotos.
113836_1
  • 113836_1

En undersøisk tunnel med rundkørsel er åbnet for trafik, og dermed er Færøernes hidtil største anlægsprojekt halvvejs mod målet.

En rundkørsel under vand både lyder og ser spektakulær ud. I weekenden åbnende en sådan på Færøerne, efter NCC har boret under øerne i Nordsøen siden januar 2017.

Rundkørslen er muligvis den første af sin art i verden under vand.

Den netop åbnede tunnel er med i et samlet projekt, som bliver kaldt Færøernes hidtil dyreste anlægsprojekt. Det består faktisk af to forskellige tunneler. Det er den længste på 11,2 kilometer, som åbnede lørdag. Den anden tunnel på 10,5 kilometer bygges også af NCC, som forventer at være færdige i 2023.

rich-media-1
En lokal kunstner har dekoreret rundkørslen.

Den første tunnel skærer transporttiden til og fra Torshavn kraftigt ned for nogle af de nordlige områder. Fra Klaksvik, Færøernes næststørste by, tog det før 68 minutter i bil. Med Eysturoyartunnilin (Østerø-tunnelen) er den tid nu nede på 36 minutter. Tunnelen har to østender, derfor rundkørslen, hvor man fremover vil kunne komme til Torshavn på 16 minutter. Det tog før 55 minutter.

rich-media-3
Der er også blevet kræset om indgangsportalerne.

Næste skridt

Arbejdet med den 10,5 kilometer tunnel er i fuld gang. Her er det nogle af Færøernes sydlige punkter, der skal bindes bedre sammen. Færøernes største ø er Streymoy (Strømø). Fra dennes sydlige spids skal den kommende tunnel fører til den forholdsvis isolerede Sandoy (Sandø), så man fra 2023 kan komme til og fra øen til Torshavn i bil. I dag skal man med helikopter eller skib fra at besøge øen.

De to tunneler har tilsammen kostet godt to milliarder kroner. Ifølge FDM kan et endnu dyre projektet dog være på vej. Sandoy, der er Færøernes femtestørste ø, er nemlig hverken den mest isolerede eller sydligste.

Det er derimod Suðuroy (dansk Suderø). Nogle drømmer om at øen, hvorfra det tager omkring to timer i færge at komme til Torshavn, skal forbindes med en 22-24 kilometer lang tunnel til Sandoy. Ifølge FDM vil prisen for projektet ligge omkring 3,4 milliarder kroner.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Tunnelboremaskine bryder igennem til knudepunkt
  • Entreprenør bygger ny tunnel ved sygehus
  • 80 ton i luften med millimeterpræcision
  • Første fundament rammer bunden
  • Tyskland bygger lillesøster til Femern-tunnelen
Se flere

Sponserede artikler

  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 4
  • Svanemærket børnehus hædret med Årets Arne
  • Ny beton-direktør skal sætte skub i den grønne omstilling
  • Seniorbofællesskab skyder op i Helsinge - i 2024 er det Jyllands tur
  • Vakuum-dræner havbunden: Kolding vil undgå udskældt klapning
  • EU vil tvangsindlægge 1,2 mio. danske boliger til energirenovering
  • Kommune samler bygningsdriften - million-besparelse i udsigt
  • Danskerne vælger singlelivet og presser boligmarkedet
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook