Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

150 lastbiler i pendulfart sikrede beton til Storstrømsbroens pylonfundament

Byggeri | Af kras | 27. okt. 2020 KL. 13:42

Betonen fordeles i støbeformen, hvor armeringsjernet i forvejen er klargjort. Pressefotos.
112905_1
  • 112905_1

Bundpladen i fundamentet til den kommende pylon på den nye Storstrømsbro er nu støbt på byggepladsen på Masnedø. Det krævede 60 arbejdere, 150 lastbiler og 1300 kubikmeter beton at støbe det store fundament.

Bundpladen er 90 centimeter tyk, og har et areal på 34 gange 42 meter, hvilket krævede 1300 kubikmeter beton, som blev transporteret af 150 lastbiler.

Selvom der er opført to betonværk på byggepladsen, som begge var i fuld drift, fik entreprenøren SBJV sideløbende forstærkning med leverancer fra DK-beton.

rich-media-2
Støbning af pylonfundamentet på byggepladsen på Masnedø.

En støbning i denne størrelsesorden kræver en høj grad af koordination, da den store mængde beton skal pumpes ind og fordeles blandt armeringsjernet, før den begynder at størkne. Derfor var der i alt 60 arbejdere involveret på pladsen i de 15 timer støbningen tog, fordelt på to holdskift.

- Denne støbning har været planlagt igennem lang tid, og involverer rigtig mange forskellige dele, både i forhold til leverandører og selve logistikken, som skal til for at få det hele til at gå op inden for et meget snævert tidsvindue. Derfor er det godt at se, at det hele forløb efter planen, og faktisk blev gennemført hurtigere end forventet, siger Niels Gottlieb, projektchef på byggeriet af Storstrømsbroen for Vejdirektoratet.

rich-media-3
Dagen igennem leverede lastbiler beton, som pumpes ind imellem armeringsjernet, og fordeles af støbearbejderne.

Den færdige pylon bliver placeret midt i sejlrenden i Storstrømmen, og kommer til at rejse sig 102 meter over havets overflade. På begge sider af pylonen vil der være gennemsejlingsfag med en bredde på 160 meter til skibstrafikken, hvor broen holdes oppe af 20 skråstag, som fastgøres i den øverste tredjedel af pylonen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Nye krav til beton fra årsskiftet
  • Beton-biler får bedre vilkår
  • Rambøll bliver hovedrådgiver på nedrivning af Storstrømsbro
  • Rambøll skal rådgive om byggeri af den nye Storstrømsbro
  • Montagefirma lukker elementfabrikker i en fart
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Første i verden: Ørsted øger energikrav til alle sine leverandører i byggeriet
  • LCA: Ny regnemodel giver gennemsigtige data
  • Ny data-ordbog skal minimere fejl og tvister i byggeriet
  • Grønlands boligminister tager danske erfaringer med sig hjem
  • Building Green hylder også det gode samarbejde og initiativ
  • MT Højgaard skal bygge ny bro over Guldborgsund
  • Flere 'Til salg'-skilte, men udbuddet er stadig historisk lavt
  • Stor vækst og udvikling - Syddjurs søger ambitiøs investor
  • Friis & Moltke og Rambøll vinder grønlandsk diabetescenter
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook