Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Den "nye" Lillebæltsbro fylder rundt i dag

Byggeri | Af Torben Jastram | 21. okt. 2020 KL. 12:53

Det tog fem år at bygge broen, som blev indviet den 21. oktober 1970. Arkivfoto: Aerodan Luftfoto.
112801_1
  • 112801_1

21. oktober 1970 kunne Kong Frederik 9. klippe den røde snor og indvie landets første moderne hængebro.

I efterkrigsårene skete der en kraftig fremgang i biltrafikken. Fra politisk side ønskede man at skabe bedre mobilitet og økonomisk vækst i hele Danmark, og derfor iværksatte staten et omfattende byggeri af motorveje og broer over hele landet. Det første skridt var at forbinde Fyn og Jylland, som muliggjorde den videre bygning af motorveje op gennem Jylland. Dét banede vejen for den senere forbindelse over Storebælt og derved et sammenhængende motorvejsnet i Danmark.

Nye standarder

COWI havde gennem flere år studeret moderne hængebroteknik og blev derfor i 1959 af Vejdirektoratet bedt om at udføre et skitseprojekt og forundersøgelser på den nye bro, da man ønskede en hængebro. Den nye Lillebæltsbro kom til at markere et markant udviklingstrin i moderne hængebrosdesign, og den kom til at indeholde flere nye innovative løsninger. Flere af disse satte nye standarder for senere brobygning, både i Danmark og internationalt. For Jens Sandager, broingeniør og markedsdirektør i Cowi's division for Trafikanlæg, markerer jubilæumsdagen en milepæl i rådgivervirksomhedens historie:

rich-media-2
Den nye Lillebæltsbro kom til at markere et markant udviklingstrin i moderne hængebrosdesign. Arkivfoto: Cowi.

- Det gør mig naturligvis glad og stolt, at vi i Cowi har været med til at udvikle så markant et vartegn - der samtidig var et vigtigt skridt på vejen i forhold til at skabe en bedre sammenhængskraft i Danmark. Der er heller ingen tvivl om, at broen har været afgørende for udviklingen af Cowi's brokompetencer, som gennem årene har givet os international gennemslagskraft, siger han.

Med de nye velafprøvede teknikker på Den nye Lillebæltsbro kunne Cowi lidt over 20 år senere kaste sig ud i et større projekt - nemlig Storebæltsbroen. Hermed blev såvel COWI som dansk brobygning for alvor sat på det internationale landkort.

Innovative løsninger

1) Skibsstødsanalysen bliver tænkt ind i designet af broen. Efter en stor ulykke i Venezuela i 1964, hvor et stort skib påsejlede en bro, og flere mistede livet, påbegyndtes en undersøgelse om, hvorvidt Den nye Lillebæltsbro ville kunne klare en påsejling. Man regnede sig frem til, at broens pyloner og fundering ville kunne modstå en kollision fra et større skib - bl.a. fordi pylonerne blev støbt i beton og ikke stål, som var praksis i især mange amerikanske hængebroer. Fremover blev skibsstød indregnet i alle store broprojekter.

2) Aerodynamisk brodæk. På dette tidspunkt var kassedragere begyndt at blive anvendt i brobygning, dog ikke hængebroer, da vindpåvirkningen var for stærk. Det blev alligevel besluttet at bruge kassedragerne til Lillebæltsbroen. Gennem samarbejde med Danmarks eneste aeronautiske ingeniør udvikledes en kassedrager med et tværsnit inspireret af en flyvinge med påmonterede flaps. Vindtunnelforsøg understøttede, at denne konstruktion gjorde, at vindstød ikke satte broen i kraftige svingninger. Derudover udvikledes et affugtnings- og ventilationssystem, som holdt den indvendige stålkasse fri for rust - hvilket stadig gælder den dag i dag.

3) Ankerblokke tilpasset vanskelig jordbund. Jordbundsforholdene omkring Lillebælt betød, at det ville være uhensigtsmæssigt at placere broens ankerblokke oven på jorden, da den særlige Lillebælts-ler ville få dem til at glide. Løsningen blev underjordiske sneplovformede blokke, hvor ballasten fra jorden holdt ankerblokken på plads.

rich-media-3
Indvielse af Danmarks nye hængebro. Arkivfoto: Cowi.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Om broen

Byggeperiode: 1965-1970

Samlet længde: 1700 meter

Frit spænd: 600 meter

Højde på pyloner: 120 meter

Bredde: 33 meter

Pris: 265 millioner kroner

Arkitekt: Orla Mølgaard-Nielsen

Lignende artikler

  • Konsortium skal bygge nyt renseanlæg i Assens
  • Ny forskning kan gøre broer mere klimavenlige
  • Cowi vinder nye opgaver om Kattegatforbindelsen
  • Cobe skal kreere designcenter for kinesisk bilgigant i Sverige
  • Cowi har fået godkendt Sydamerikas længste hængebro
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Første nogensinde - privat byggeri opnår DGNB Diamant
  • Taasinge Elementer lukker sin fabrik i Hampen
  • Rejsegilde ved Silkeborgsøerne - lejeboliger bliver klar før tid
  • Tre nye seniorbofællesskaber er kun begyndelsen
  • Store aktører i samarbejde om at nedbringe CO2-aftrykket for betonbyggeri
  • Bygningsstyrelsen vælger Bauherr og Exigo
  • Hun skal sikre Aalborg 'den grønne førertrøje'
  • Danmark bygger - i Syddanmark
  • Psykiatrisygehus går i gang - bedre behandling venter
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook