Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Uenighed i Odense - hurtigbusser eller mere letbane?

Politik | Af Kim Krasuld | 8. okt. 2020 KL. 10:47

Den moderne sporvogn åbner næste år i Odense. Aarhus var først i Danmark med letbane, og efter Odense er København næste på listen til at få sig en letbane-linje. Illustration: Odense Letbane.
112590_1
  • 112590_1

1. etape af Odense Letbane åbner næste år, og stregerne til 2. etape er tegnet. Men der er ikke enighed i byrådet, om man skal have mere letbane eller et såkaldt BRT-system.

Venstre i Odense vil ikke bruge flere penge på letbane i den fynske hovedstad, når man næste år - i hvert fald efter planen - åbner Danmarks anden letbane. Det skriver fyens.dk.

I stedet kigger man mod Aalborg, hvor man er i gang med det såkaldte Plusbus-projekt, der er det lokale navn for hurtigbussystemet Bus Rapid Transit, BRT.

En BRT-løsning er på mange måder en letbane-light. Busserne kører oftest i sin egen bane, og stoppestederne ligner til forveksling stationer. Men systemet er langt billigere i anlæggelsen, mener Venstres lokale spidskandidat i Odense til næste års kommunalvalg.

- Jeg har fået oplyst, at baseret på erfaringerne fra Aalborg, så er det forvaltningens bedste bud, at en løsning med BRT-busser vil koste mellem 150 og 200 millioner kroner. Altså mange gange mindre end de cirka to milliarder kroner, som den planlagte etape to af letbanen fra Vollsmose til Odense Zoo samlet set er vurderet til at koste, siger Christoffer Lilleholt (V) til lokalmediet. Han er også by- og kulturrådmand i kommunen.

Kommunens borgmester, Peter Rahbæk Juhl (S), har ikke selv set udregningen fra forvaltningen og forholder sig derfor ikke til BRT-løsningen. Men han holder fast i, at man sparer op til letbanens anden etape, som man skal træffe endelig beslutning om i 2022.

Begge herrer er dog enige om, at man den store udviklingsplan for Vollsmose, er man forpligtet til at finde en langsigtet løsning på infrastrukturen. Ellers risikerer man, at investorer ikke vil smide penge i omdannelsen af den stærkt belastede bydel.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Letbaneprojekt ramt af coronaregning på 70 millioner
  • Ingen entreprenører bød på broprojekt - midlertidige broer pilles ned igen
  • Afskaffet anlægsloft har givet ansættelser
  • Europas største arbejdshavn er på vej
  • El-drevne gummigeder er en del af løsningen på klimakrisen
Se flere

Sponserede artikler

  • Veldesignet ophængssystem sparer montagetid
  • Facader i særklasse med dekton
  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Højesteret har talt: Slut med at stjæle kommunens jord
  • Konkurser og opløsninger - uge 5
  • Konsortium skriver under på Jernbanebyen - og samler ejerskabet af hele området
  • HusCompagniet hænger i - opfører 52 bæredygtige rækkehuse
  • Milliard-omsætning: Teknikentreprenør lander bedste regnskab nogensinde
  • Entreprenør udvider direktionen - og frigør ressourcer til vækst og udvikling
  • Byggecentre skal gøre bæredygtighed forståelig
  • Direktør stopper i Rådet for Bæredygtigt Byggeri
  • 16.000 m2: Solceller dækker både taget og energiforbruget på Bella Center
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook