Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Projektchef: Logistikken bliver en udfordring ved stort Rødovre-byggeri

Byggeri | Af Torben Jastram | 30. jun. 2020 KL. 09:26

Når de 10 bygninger for alvor begynder at skyde i vejret på pladsen, der er omkranset af veje og jernbane, bliver logistikken en helt særlig udfordring. Foto: Torben Jastram.
111158_1
  • 111158_1

CG Jensen er med opførelsen af det 37.500 kvadratmeter store Rødovre Port i gang med den største totalentreprise i virksomhedens historie.

RØDOVRE: Sommertemperaturen nærmer sig 25 grader og det er tæt på årets varmerekord denne dag midt i juni, hvor Dagens Byggeri er på besøg på den store byggeplads, Rødovre Port, lige ved Rødovre Station.

I byggegruben til en af de kommende bygninger sveder håndværkerne under middagssolen, mens de arbejder med placering af store mængder armeringsjern til fundamentet. Det største tårn på hele 19 etager og godt 60 meter skal opføres lige her.

citat start

Når vi får mest travlt, kan vi forvente op til 30 lastbiler dagligt med elementer.

Projektchef Michael V. Jacobsen, CG Jensen

citat slut
rich-media-2
Projektchef Michael V. Jacobsen står i spidsen for byggeriet, som er CG Jensen hidtil største byggeentreprise. Foto: Torben Jastram.

- I det hele taget bruger vi rigtig meget armering her, for vi bygger tæt ved banelegemet, og her er der meget høje krav til funderingen. Samlet benytter vi 3.500 tons armering i projektet, fortæller projektchef Michael V. Jacobsen, CG Jensen.

Havnevej blev til Tårnvej

Rødovre Port bliver lidt af et vartegn for området. Der opføres tre tårnhuse på henholdsvis 14, 16 og 19 etager samt en stribe lavere ejendomme. Endnu er der kun gang i byggeriet af enkelte af Rødovre Ports i alt 10 bygninger, men om godt tre år vil der være opført 37.500 kvadratmeter med i alt 534 boliger samt lidt erhverv og detail.

Grunden har tidligere huset Rødovre Stationscenter, et 5000 kvadratmeter stort center, der brændte ned tilbage i efteråret 2013. Siden har Gefion Group arbejdet på at udvikle projektet, som altså nu udfolder sig som Rødovre Port, der vel i realiteten bliver en helt ny lille bydel med op mod 1000 nye beboere.

Største CG Jensen ordre

De fleste bygninger rejses på østsiden af Avedøre Havnevej, der på grund af dette projekt har skiftet navn til Tårnvej på denne strækning.

Et enkelt boligtårn rejses på vestsiden af vejen, og to af tårnene forbindes med en "svævende" bygning, som løftes op over den eksisterende cykel- og gangvej, som ligeledes passerer over Tårnvej.

- Rødovre Port er den største totalentreprise i CG Jensens historie, og vi har en forholdsvis stor egenproduktion med beton, jord og kloak, som vi er i gang med nu. Senere får vi naturligvis en lang række underleverandører. Jeg vil tro, at vi i øjeblikket er små 20 funktionærer og 50 timelønnede i gang med projektet. Om et års tid er dette tal steget til mere end 150, når vi får gang i byggeriet af fem-seks bygninger samtidig, siger Michael V. Jacobsen.

Logistisk udfordring

I det hele taget bliver det logistikken, der bliver en udfordring for byggeledelsen, når projektet skrider fremad.

- Området er lukket inde mellem veje og banen. Lige nu har vi masser af plads, men efterhånden som byggerierne kommer i gang og tårnkranerne rejser sig, bliver der ikke meget plads til blandt andet maskiner og aflæsning af elementer. Når vi får mest travlt, kan vi forvente op til 30 lastbiler dagligt med elementer, fastslår projektchefen.

rich-media-4
Man er godt i gang med at rejse de laveste bygninger ud mod øst og mod stationen, og snart går elementmontagen af det første tårn i gang. Foto: Torben Jastram.

Samtidig begynder de første beboere at flytte ind, da bygningerne afleveres drypvis fra foråret 2021 og to år frem.

Indstøbte mursten og vinduer

Begrænset plads ud mod baneterrænet har også betydet, at man til denne del af byggeriet får leveret facadeelementer med indstøbte mursten, der kommer fra Ambercon. Alle vinduer monteres ligeledes på elementfabrikken.

Den øvrige del af de lave bygninger facademures på traditionel vis, mens de tre tårne kommer til at fremstå med betonfacader.- I de facader, der ligger umiddelbart ud mod banen, gør vi desuden rigtig meget ud af støjdæmpning. Det er bestemt ikke almindelige døre og vinduer, vi sætter ind her, siger Michael V. Jacobsen til Dagens Byggeri.

rich-media-5
Samlet benytter vi 3.500 tons armering i projektet, fortæller projektchef Michael V. Jacobsen, CG Jensen. Foto: Torben Jastram.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Om projektet

Størrelse: 37.500 kvm. (33.197 kvm. bolig samt 4.343 kvm. erhverv).

534 boliger (1-5 værelser)

200 p-pladser under byggeriet

Bygherre: Gefion Group

Arkitekt: Arkitema

Ingeniør: Oluf Jørgensen

Totalentreprenør: CG Jensen

Aflevering: Maj 2021 - maj 2023

Mængder:

- 17.000 betonelementer

- 3.500 tons armering

- 4.500 kubikmeter beton

- 2.300 facadepartier

- 500.000 teglsten

Lignende artikler

  • P-hus specialist afslutter elementmontage på Billund Lufthavns nye p-hus
  • Personcertificering kan genopbygge tilliden til beton-branchen
  • Genbrugsbeton og støbefejl i fundament under skandale-højhus
  • Udvidelsen af Hempels hovedkontor fortsætter
  • De støber med stil i Trekroner
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Første nogensinde - privat byggeri opnår DGNB Diamant
  • Taasinge Elementer lukker sin fabrik i Hampen
  • Rejsegilde ved Silkeborgsøerne - lejeboliger bliver klar før tid
  • Tre nye seniorbofællesskaber er kun begyndelsen
  • Store aktører i samarbejde om at nedbringe CO2-aftrykket for betonbyggeri
  • Bygningsstyrelsen vælger Bauherr og Exigo
  • Hun skal sikre Aalborg 'den grønne førertrøje'
  • Danmark bygger - i Syddanmark
  • Psykiatrisygehus går i gang - bedre behandling venter
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook