Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Kompakt og køreglad 'japaner'

Erhvervsbiler | Af Jess Ulrik Verge | 1. jun. 2020 KL. 09:39

Vores første køreindtryk af Toyota ProAce City lyder, at det er en køreglad, komfortabel og letkørt varebil. Pressefoto.
110693_1
  • 110693_1

Toyota sender om to uger sin ProAce City ud til forhandlerne. Vi tog en lille tur rundt om Furesøen i nyheden.

På invitation af Toyota Danmark var vi på pletten, da importøren tidligere på ugen indkaldte til den første danske prøvekørsel af den kompakte varebil ProAce City.

Det foregik fra Toyotas adresse i Herlev, og vi valgte den mest komfortable løsning, vi kunne finde: En topudstyret Comfort One med 1,5-liters dieselmotor og 8-trins converter-automatic.

Nok er bilen ny, men firkantet sagt kun i den forstand, at den er ny i Toyotas program. Grundteknikken og designet kender vi. ProAce City er nemlig det blad, der fuldender det fransk-tysk-japanske firkløver-samarbejde under PSA-koncernen. De øvrige blade er Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo.

rich-media-1
Der er valg mellem bagklap med rude eller dobbelt bagdør. Pressefoto.

Og det er skam ikke det værste slæng at være med i, hvis Toyota selv skal sige det. - Den er "Bedst i klassen", lød det fra pressechef Anders Tystrup, der nok måtte indrømme, at det måske kunne lyde lidt provokerende.

- Men vi mener, der er god rygdækning for postulatet. Den blev sidste år kåret som årets varebil (red.: sammen med sine modelsøstre) i såvel Danmark som Europa, sagde Anders Tystrup og fremhævede fire punkter, hvor han mener bilen træder frem fra rækkerne:

Dimensioner og vægte passer til formålet. Motorprogrammet er det bredeste i klassen. Total Cost of Ownership (de totale ejerskabsomkostninger) er markedets mest fordelagtige. Sikkerhedsniveau og infotainment er i top.

rich-media-2
Et digitalt bakspejl er en god hjælp i en kassevogn uden ruder. Pressefoto.

Nu er det ikke denne artikels formål at udføre en sammenlignende test af ProAce City med sine søstre eller med de øvrige varebiler i kompaktklassen, som er Ford Transit Expert, Fiat Doblo Cargo, VW Caddy, Mercedes-Benz Citan, Renault Kangoo og Dacia Dokker.

Men man kan godt anerkende bilen for en lang række gode egenskaber. For eksempel, at den lange udgave på 470 cm også har en længere akselafstand end den korte udgave på 440 cm. At der er 16 mindre og større opbevaringsrum inde i kabinen. At der er mulighed for at sidde tre personer i bilen. At der kan hægtes op til 1500 kg på anhængerkrogen. At den lange udgave kan laste op til et tons.

Digitalt bakspejl

Testbilen er uden ruder i varekassen, så vi glæder os straks over, at bilen er udstyret med et digitalt bakspejl. Et kamera placeret over bagdøren filmer sceneriet bagude i realtid. I modlys savner vi dog lidt mere lysstyrke til skærmen.

Med et klik under skærmen kan man skifte til et kamera i højre sidespejl, hvilket er rart, når man skal holde øje med cyklister og andre tohjulede trafikanter ved højresving.

Automatgearkassen er heldigvis ikke en manuel transmission med skifterobot, men den gode, gamle af slagsen, hvor skiftene sker hurtigt og dejligt glidende. Hvis mester vil forkæle sine ansatte, så køb bilen med automatik.

Den hedder "8 A/T" og fås til både benzin- og dieseludgaverne, men kun i kombination med den kraftigste motorudgave, som yder 130 hk. Desuden skal man op i det midterste udstyrsniveau - Comfort - for at kunne vælge en 8 A/T-variant.

rich-media-3
Den elektriske parkeringsbremse er en god detalje, der giver lidt ekstra plads til den midterste passager. Pressefoto.

Skal man for eksempel vælge mellem en 1,5-liters diesel (Comfort, medium) med manuel eller automatisk transmission, vil automatikken koste ekstra 30.000 kr. plus moms.

Efter en tur på en lille time rundt om den nordsjællandske sø kan vi konkludere, at køreoplevelsen ikke så overraskende er fransk. Bilen er køreglad, komfortabel og letkørt. Et veludviklet industriprodukt, der på køreegenskaber og motorisering ikke skiller sig så væsentligt ud fra f.eks. en Ford, en Volkswagen eller en Renault.

Priserne begynder ved lige under 100.000 kroner plus moms for en Base i kort udgave med 75 hestes dieselmotor. Sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse er tilgængelig i Comfort One i lang udgave, der koster lige under 210.000 kroner plus moms.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Teleskopstige til taget
  • Genvej til ny elektrisk varebil
  • ProAce skruer op for attituden
  • Toyota opretter varebil-sektion og satser på ren eldrift
  • Nyt blod til arbejdshesten
Se flere

Sponserede artikler

  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
  • Hvor der er plads til ét ovenlysvindue, bør der ofte være to eller tre...
  • Leca vil være fossilfri i 2026
  • Fibercement er det bæredygtige og brandsikre valg til facaden
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Statsstøtten røg. Nu får LCAByg støtte fra en anden kant
  • Ny afdeling: Friis & Moltke vil være førende energiarkitekter
  • Se video: Nu fyldes tunnelbassinerne med vand
  • De nye klimakrav er for slappe - branchen må selv tage taktstokken
  • Rådgivere hyrer langt flere ikke-ingeniører - og eksperter fra udlandet
  • Faglærer vinder Betonprisen: "Det er ikke kun den akademiske indsats, der er vigtig"
  • FRI: Endelig landede en aftale om CO2-lagring
  • Overborgmester: Rå profit skal ikke styre boligmarkedet
  • By & Havn vækster: "Investeringer viser nu deres værdi"
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook