Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Funktionelle Forester

Erhvervsbiler | Af Jess Ulrik Verge | 16. maj. 2020 KL. 19:12

Subaru Forester opleves som en komfortabel og letkørt bil.  Den har masser af moderne sikkerhedsudstyr og måske det bedste firehjulstræk i sin prisklasse. Foto: Frederik Lind Olsen.
110478_1
Blandt Foresters praktiske kvaliteter tæller et bagagerum på 1779 liter med nedfældet bagsæderyglæn og bagage til loftet. Foto: Frederik Lind Olsen.
110478_2
Kabinen er rummelig, udsynet er fremragende til alle sider, og der er et godt udbud af moderne sikkerhedsudstyr. 
110478_3
  • 110478_1
  • 110478_2
  • 110478_3

Subaru Forester er i sin femte generation blevet skarpere på sikkerhed, funktionalitet og økonomi.

TEST. Femte generation af Subarus mellemstore SUV-model hedder Forester e-Boxer.

Det lille "e" fortæller, at Subaru har puttet noget strøm ind i drivlinjen. Nemlig en lille elmotor på 17 hestekræfter og 65 newtonmeter. Den hjælper benzinmotoren under acceleration, men sørger også for at putte strøm ind i det tilhørende batteri, der ligger over bagakslen.

citat start

Vi kan godt slå fast, at 4x4-systemet er en af bilens store styrker.

citat slut

Når man bremser eller slipper speederen, skifter elmotoren om til generatordrift og sender strøm ind i batteriet. ifølge Subaru betyder det, at benzinforbruget er reduceret med cirka 11 procent. På papiret klarer den at køre 12,3 kilometer pr. liter efter den nye WLTP-norm.

Et dejligt vibrato

Så ja, den nye Forester er altså blevet en hybrid. Dette er sket ikke mindst af hensyn til miljøet og økonomien. Men som med så meget andet er det sådan, at får man noget, så mister man noget andet. I dette tilfælde har vi fået en el-motor, men mistet en turbo.

Det skal med det samme siges, at elmotoren skubber godt fra land, og den giver en hånd med under mellemaccelerationer på motorvejen. Men der skal i sagens natur trædes lidt forsigtigt på speederen, ellers vil benzinmotoren tage 100 procent over. Og det betyder så, at man har en to-liters sugemotor med 150 heste at gøre godt med. Men det er nu heller ikke så dårligt, for det er en sprød og omdrejningsvillig boxer med et dejligt vibrato.

Boxeren er støjsvag når man cruiser afsted på lande- og motorvej. Træder man hårdt på speederen, kommer den godt op i omdrejninger. Det er den trinløse gearkasses måde at arbejde på. Det trinløse er dog ikke helt rigtigt. Faktisk har den indbygget seks "skiftepunkter", så den - under moderat acceleration - faktisk både lyder og føles som en 7-trins converter-gearkasse. Det er en ganske lækker finesse.

Dyderne er i behold

Når alt dette er sagt, så er der i den nye Forester ikke rokket ved de traditionelle dyder, som kendetegner en Subaru: Den har permanent firehjulstræk og et relativt lavt tyngdepunkt i kraft af en flad boxermotor. Gearkasse, motor og kardanaksel er placeret symmetrisk på en lige linje, hvilket giver en god vægtfordeling og balance. 

På asfalten er den som andre Subaruer en køreglad bil, og i terrænet er den efter vores mening et hestehoved foran SUV-konkurrenterne i prisklassen. 

Der er ikke noget reduktionsgear, og der findes ikke nogen dieseludgave af Forester. Men den elektriske motor supplerer benzinmotorens trækkraft. En elmotor har som bekendt sit maksimale moment fra starten og giver et godt ekstra moment, når underlaget byder på udfordringer.

Firehjulstrækket har tre indstillinger alt efter hvilket underlag, man kører på, og der er hill descent control, som holder bilen under kontrol på stejle nedkørsler. Desuden har bilen en god frihøjde på 22 cm, så vi kan godt slå fast, at 4x4-systemet er en af bilens store styrker.

Funktionel kabine

I kabinen fornemmer man, at det funktionelle aspekt er i højsædet. Alt virker godt skruet sammen, og man sidder rigtig godt i sædet. Kabinen er rummelig, udsynet er fremragende til alle sider, og der er et godt udbud af moderne sikkerhedsudstyr. 

Et stereokamera i forruden scanner 110 meter fremad og er koblet sammen med for eksempel aktiv linjevogter, adaptiv fartpilot, blindvinkelkontrol og automatisk nødbremse, der i øvrigt også virker når man kører baglæns.

Et andet kamera vender den anden vej og filmer førerens ansigt. Kameraet kan se, hvis man er træt eller uopmærksom. Det kan også genkende op til fem chauffører og huske hver persons indstillinger af sæde, rat og spejle.

Kabinen er også et sikkert sted at sidde. Forester fik nemlig de maksimale fem stjerner i crashtesten hos EuroNcap.

Konklusion

Vi oplever Subaru Forester som en komfortabel og letkørt bil. Den har masser af moderne sikkerhedsudstyr og måske det bedste firehjulstræk i sin prisklasse.

Der er også fokus på funktionalitet og udsyn, og det er et kendemærke for modellen, at den har et godt vejgreb på asfalten og en ganske fin køredynamik, når man tager i betragtning, at bilen også er godt affjedret til terrænkørsel.

Som varebil er prisen landet på konkurrencedygtige 328.000 kroner plus moms for den billigste udgave, og som personbil koster den lige under 460.000 kroner. Testbilen er den dyreste personvognsudgave, og den koster lige under 575.000 kr.

 

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Specifikationer

Benzinmotor: 2-liters, 4-cylindret boxer.

Effekt: 150 hk/5600-6000 o/m. 194 Nm/4000 o/m.

El-motor: 17 hk/65 Nm.

Samlet effekt: 167 hk/249 Nm.

Batteri: Li-ion 118,4 volt.

Transmission: Lineartronic og permanent 4-hjulstræk.

Præstationer: Topfart: 188 km/t.

0-100 km/t: 11,8 sek. 

Forbrug (efter EU-norm): Blandet kørsel:  12,3 km/l WLTP /14,9 km/l NEDC-2.

Lignende artikler

  • Årets Varebil: Ford løb med prisen
  • Mester er lige om hjørnet
  • El-drevne varebiler fra Kina til Danmark
  • Forkert brug af mandskabsvogne udløser bøder
  • Ingen bro-rabat til ældre varebiler
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Ny afdelingsdirektør er på plads i Swecos Byggeri-divisionen
  • Nedrivning afblæst: Trods konkurs bliver almene boliger opført på Lolland
  • Stark Group udvider - igen - i Norge
  • Nedtagning af domicil giver stor mængde genanvendelige byggematerialer
  • Netværk skal klæde kommende ledere på til 2030-krav
  • Svanemærkede børnehuse vinder frem - her bygger man flest
  • Ringkøbing: Et stort hit at have bolig i naturen
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook