Rekordregnskab fra Unidrain
Erhverv | Af Torben Jastram |
Bedste regnskab i virksomhedens 17-årige levetid. Ændret eksportstrategi og fart på renoveringerne herhjemme bag væksten.
Sidste år var et særdeles godt år for designvirksomheden Unidrain. Bundlinjen endte i 2019 i ny rekord, idet resultatet før skat landede på 28,3 millioner kroner - en stigning på 60 procent i forhold til 2018.
Den øgede fremgang skyldes blandt andet, at Unidrain har ændret sin eksportstrategi.
- Vi omlagde i starten af 2019 vores eksportstrategi og satser nu i endnu højere grad på det europæiske marked frem for det asiatiske. Matchet mellem Unidrain og Europa er bare bedst. Vi har samme byggeskik, flere af de samme byggeregler og en mere ens designstil. Det har kunnet betale sig. Og så har den øgede travlhed betydet, at vi har mandet op i vores interne eksportteam. Man kan sige, at vi er gået back to basics. Tilbage til den strategi, Unidrain havde i tidernes morgen, da linjeafløbet blev opfundet og vores rejse startede, siger administrerende direktør Henrik Handschuh, Unidrain.
Vækst i renovering
Fremgangen hos Unidrain kan dog ikke kun tillægges eksporten, for hjemmemarkedet er også vigtig en faktor.
- Boligrenoveringerne var på det højeste niveau i mange år i 2019, og det lader til at fortsætte ind i 2020. Så håndværkerne har travlt. Vi er begunstiget af, at slutbrugerne går efter de mere eksklusive og til tider "dristige" løsninger. Folk tør vælge ud fra tidens trends. Her passer vores afløb, vores badeværelsestilbehør og mange overflader godt ind, forklarer Henrik Handschuh.