Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Genvej til ny elektrisk varebil

Erhvervsbiler | Af Jess Ulrik Verge | 16. apr. 2020 KL. 10:15

Karma viser her, hvordan E-Flex-platformen kan bruges til et karrosseri af Fiat Ducato. Pressefoto.
110019_1
  • 110019_1

Med E-Flex tilbydes virksomheder en genvej til udvikling af deres egen elektriske varebil.

Virksomheden Karma har udviklet en ny platform til elektriske varebiler. Platformen hedder E-Flex, og ideen er at tilbyde bilproducenter en genvej til udvikling og produktion af egen elektrisk varebil.

I princippet er dette altså det samme som at købe et parti cowboybukser af en leverandør for så at sætte et logo på baglommen og sælge bukserne under eget handelsmærke i butikkerne.

Virksomheden Karma blev stiftet af den danske bildesigner Henrik Fisker. I dag er Karma i kinesisk eje og skulle have deltaget i forårets biludstilling i Geneve. Den blev som bekendt aflyst af Coronakrisen. I stedet har Karma benyttet påsken til at lancere sit E-Flex-koncept, der omfatter i alt fem platforme til elektriske biler. Varebil-platformen er den ene af disse.

Ducato-karrosseri

For at vise et eksempel på, hvad en bilproducent kan gøre med konceptet, har Karma valgt at bygge bilen op med et Fiat Ducato-karrosseri.

Karma oplyser, at platformen er opbygget i moduler, hvilket skulle give mulighed for at vælge mellem 22 kombinationer af motorer og batterier. Til forhjulstræk benyttes to el-motorer - et til hvert forhjul - og til firehjulstræk fire elmotorer.

Det er også muligt at bygge bilen op med en forbrændingsmotor, der via en generator producerer strøm til batterierne under kørslen. Elmotorerne vil fortsat drive bilen fremad, men forbrændingsmotoren vil altså forsyne elmotorerne med ny strøm, så bilens rækkevidde forlænges.

En anden elektrisk varebil med rækkeviddeforlænger er Ford Transit Custom PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle), som efter planen skal introduceres i Danmark i august.

Autonomi på niveau 4

Karmas E-Flex-platform er i øvrigt forberedt til automatisk kørsel på niveau 4. Niveau 1 svarer til, at bilen for eksempel kan bremse automatisk. På niveau 2 introduceres adaptiv fartpilot og linjevogter. På niveau 3 hedder det, at "sikkerhedskritiske funktioner kan overlades til bilen under visse forudsætninger."

På niveau 4 kan bilen selv varetage alle sikkerhedskritiske funktioner, men bilen har dog stadig både førersæde, rat og pedaler, ligesom der er knapper at trykke på. Alt dette er forsvundet på niveau 5, hvor der kun er passagerer i kabinen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Nu kan Fords varebiler køre på madolie
  • Kompakt og køreglad 'japaner'
  • Teleskopstige til taget
  • Nyt blod til arbejdshesten
  • Årets Varebil: Ford løb med prisen
Se flere

Sponserede artikler

  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
  • Hvor der er plads til ét ovenlysvindue, bør der ofte være to eller tre...
  • Leca vil være fossilfri i 2026
  • Fibercement er det bæredygtige og brandsikre valg til facaden
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Ny afdeling: Friis & Moltke vil være førende energiarkitekter
  • Statsstøtten røg. Nu får LCAByg støtte fra en anden kant
  • De nye klimakrav er for slappe - branchen må selv tage taktstokken
  • Se video: Nu fyldes tunnelbassinerne med vand
  • Rådgivere hyrer langt flere ikke-ingeniører - og eksperter fra udlandet
  • FRI: Endelig landede en aftale om CO2-lagring
  • Overborgmester: Rå profit skal ikke styre boligmarkedet
  • Faglærer vinder Betonprisen: "Det er ikke kun den akademiske indsats, der er vigtig"
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook