Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Fynsk firma gearer op til vækst med ny fransk aftale

Byggeri | Af Thøger Raun | 29. jan. 2020 KL. 12:56

Fysnke Sensohive har netop lukket en aftale med franske Chryso, som sikrer dem et nyt salgsapparat. Pressefoto.
108851_1
  • 108851_1

Sensohive har netop offentliggjort et samarbejde med franske Chryso, der er blandt de førende producenter af tilsætningsstoffer til beton.

Cement- og betonindustrien er blandt de største udledere af CO2. Fem procent af verdens samlede udledning stammer fra byggematerialerne, og det ønsker branchen selv at gøre noget ved. Det har man blandt andet set i Danmark, hvor Aalborg Portland har været med til at udvikle en ny type cement, men også i resten af Europa arbejder industrien med at leve op til en grønnere dagsorden.

Derfor har den franske virksomhed Chryso valgt at indlede et nyt samarbejde med det fynske firma Sensohive. Fynboerne har nemlig udviklet en særlig sensor og den fornødne software, MaturixTM-løsningen, der kan levere data fra produktionen, som kan medvirke til optimering af samme. Administrerende direktør i Sensohive Casper Harlev forklarer:

citat start

Ved at benytte vores løsning, kan man finde et datagrundlag, så man sparer både ressourcer og energi og dermed også penge.

Administrerende direktør Casper Harlev

Sensohive

citat slut

- I dag løser man mange udfordringer i produktionen på erfaringsbasis - blandt andet blandingsforhold og opvarmning. Ved at benytte vores løsning, kan man finde et datagrundlag, så man sparer både ressourcer og energi og dermed også penge. Samtidig gør man en indsats for klimaet, siger han.

Planen er lagt

Sensohives løsninger og digitale platform er allerede blevet brugt i mere end 350 in situ- og precast-projekter over hele verden. Men fynboerne manglede stadig salgsapparatet, som virkelig kunune geare væksten. Det har man nu fået med tilkomsten af Chryso, der har over 100 sælgere i flere lande og kontakter til de cirka 8000 europæiske elementfabrikanter, som udgør Sensohives kundepotentiale.

rich-media-1
Sensohive har udviklet en løsning til optimering af betonproduktion - både elementer og in situ. Pressefoto.

I september landede fynboerne desuden en aftale med en canadisk investor, som har sikret dem en arbejdskapital, så samarbejdet med Chryso passer som fod i hose for den videre strategi.

- Vi er stolte af at kunne dele vores teknologi og ekspertise med Chryso, så vi får forbedret betonkvalitet og omkostningseffektivitet for brugerne og ser en digital transformation slå igennem i byggeriet, siger Casper Harlev.

Aftalen glæder også franskmændene. Jean Mascaro, der er BU-direktør i Chryso Beton siger:

- Det er et stort skridt for Chryso at kunne integrere Sensohives innovative løsning, så vi skaber merværdi for vores kunder. Jeg ser frem til samarbejdet.

Måler hydreringstemperatur

MaturixTM-løsningen er en cloudbaseret løsning, der hjælper industrien med at overvåge hærdning af beton gennem målinger af hydreringstemperatur. Løsningen bruger IoT-netværket Sigfox til sin trådløse dataoverførsel for at få adgang til data overalt via webportalen.

rich-media-2
Løsningen fungerer ved at tage målinger af temperatur og blandingsforhold, så man får et datagrnudlag at træffe beslutninger ud fra. Pressefoto.

Selve apparaturet bliver støbt ind i betonen med en ekstern måler, som kan kobles fra og genbruges, når produktionen af det enkelte element er afsluttet. Man ender dermed at støbe et lille stykke kabel ind i elementet, men det har ingen betydning, lyder det fra Casper Harlev.

- Det påvirker ikke betonen det mindste, og der er mange procenter at hente ved mere nøjagtigt at vide, hvad det kræver at støbe elementet. Samtidig vinder bæredygtighed frem - og vi har formået at skabe en businesscase, som giver afkast - både penge- og klimamæssigt, siger Casper Harlev.

Sensohive beskæftiger i dag 12 medarbejdere, men regner med stærk vækst i de kommende år, når samarbejdet med Chryso virkelig tager fart.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Første element-ordre forlader Give Elementers datterselskab
  • Keflico leverer overskud for 2019
  • Byggeri'20 bliver til Byggeri'22
  • Stark er først med svanemærkede døre til byggeriet
  • Stark trodser coronakrisen og fortsætter med at ansætte elever
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Første nogensinde - privat byggeri opnår DGNB Diamant
  • Taasinge Elementer lukker sin fabrik i Hampen
  • Rejsegilde ved Silkeborgsøerne - lejeboliger bliver klar før tid
  • Tre nye seniorbofællesskaber er kun begyndelsen
  • Store aktører i samarbejde om at nedbringe CO2-aftrykket for betonbyggeri
  • Hun skal sikre Aalborg 'den grønne førertrøje'
  • Bygningsstyrelsen vælger Bauherr og Exigo
  • Danmark bygger - i Syddanmark
  • Psykiatrisygehus går i gang - bedre behandling venter
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook