Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Asfalten kan håndtere regnvandet

Erhverv | Af Torben Jastram | 31. okt. 2019 KL. 12:46

Salgschef Michael Brask fra NCC Industry står her ved en modelopbygning med permeabel asfalt. Foto: Torben Jastram.
107527_1
  • 107527_1

Permeable belægninger kan være med til at sikre boligområder, p-pladser og veje mod oversvømmelser ved skybrud.

KØBENHAVN: En af de mange nye udfordringer med det ændrede klima er de voksende regnvandsmængder ved skybrud, som rammer Danmark oftere og oftere. Gennem de senere år har man derfor udført en række skybrudssikringer med permeable belægningen.

Nogle af disse står NCC bag - senest to projekter i henholdsvis Brøndby og Hedensted - og det kan man høre mere om på NCC's stand under Building Green.

- Vi har efterhånden klimasikret omkring 60 veje og p-pladser i Danmark, og vi sidder i øjebikket og arbejder med flere ny mulige projekter, fortæller Michael Brask, klimavejsekspert og salgschef i NCC Industry, da vi møder ham under Building Greens første dag.

Projektet i Hedensted handler om, at NCC har klimasikret et p-areal med 100 pladser ved en ny dagligvarebutik i byen.

Også vand fra tagkonstruktionen

Det klimasikrede areal håndterer ikke blot regnvandet, der falder på parkeringspladsen, det håndterer også regnvandet fra taget af bygningen. Der er derfor tale om en samlet regnvandshåndtering, som lokalt afleder regnvandet og derfor er uafhængig af det eksisterende regnvandssystem.

- Det smarte ved løsningen er, at regnvandet fra taget ledes ind under asfaltbelægningen på p-pladsen i stedet for at blive ledt til et separat regnvandssystem som ved traditionelle løsninger. På den måde håndteres regnvand fra taget sammen med det regnvand, der falder på parkeringsarealet, siger Michael Brask, klimavejsekspert og salgschef i NCC Industry.

Løsningen består af en permeabel asfaltbelægning, der kan aftage og dræne meget store mængder vand. Man har benyttet bærelaget NCC Drænstabil, der har så stor dræneffekt, at det kan optage regnvandet efter samme princip som en faskine.

Kombinationsløsning

Projektet i Brøndby drejer sig også om et p-areal. Projektet er en del af HOFOR's klimatilpasningsplan for området, hvor permeabel asfalt og bærelag tænkes sammen med et regnvandsbassin.

For at minimere risikoen for oversvømmelser i fremtiden, etableres et regnvandsbassin under en offentlig parkeringsplads, der kan forsinke 2800 kubikmeter regn. Bassinet anlægges mellem to eksisterende regnvandsledninger og opbygges af tunnelfaskiner og skærver. Udover det underjordiske regnvandsbassin tilføres en ekstra bassinkapacitet på 700 kubikmeter i en permeabel vejopbygning.

Vejen anlægges som en klimavej, der består af en permeabel asfaltbelægning, der kan aftage og dræne meget store mængder vand - samt af bærelaget NCC Drænstabil. På den måde bliver vandet drænet langsomt ned i bassinet med forsinkelse, så hverken kloaknet eller bassin vil blive overbelastet.

HOFOR ønskede at tilføje en ekstra dimension til projektet, som kunne bidrage til håndteringen af de store mængder regnvand. Ved at tilføre en ekstra bassinkapacitet over terræn udnytter man også vejkonstruktionen til at håndtere regnvandet.

Ikke dyrere at anlægge

NCC leverer godt 8000 tons Drænstabil og udlægge 3,500 kvadratmeter permeabel asfalt på det nye parkeringsareal i Brøndby.

- Fremtiden vil byde på øgede mængder regn, som vores kloakker ikke kan håndtere. En vejkonstruktion med permeable asfaltbelægninger og bærelag er derfor oplagt at tænke med ind i en klimasikringsløsning, som vi fx ser her ved parkeringsområdet i Brøndby. Konstruktionen er ikke dyrere at anlægge, da man slipper for at grave store rørsystemer ned og installere tilslutninger til kloaknettet, siger Michael Brask.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • NCC etablerer ny asfaltfabrik
  • Nordjyder får CO2-besparende klima-asfalt
  • Ny vej ved Aarhus skal udvides til tre spor
  • Undersøisk rundkørsel åbnet på Færøerne
  • NCC frasælger igen
Se flere

Sponserede artikler

  • Veldesignet ophængssystem sparer montagetid
  • Facader i særklasse med dekton
  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Efter konkurs: JFP-ejers nye byggefirma ender i plus
  • Analyse: I 2030 kan landets fire største byer mangle 36.000 boliger
  • DSBs vilde milliard-planer - garage til 300 meter langt tog
  • Kom, hjælp os med at gøre almene boliger til fremtidens boliger
  • København: Bygger to nye plejehjem med genbrugte materialer fra kvarteret
  • Rekord: Sweco Danmark runder for første gang 1,5 mia. kroner
  • 300 meter højt boligtårn - BIG fuldender Kinas Silicon Valley
  • Slår egen rekord: Opfører 306 lejligheder i Randers' nye bydel
  • Boligekspert: Dansk byggeri på vej mod gyldne tider
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook