Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Den gamle Lillebæltsbro er klar til endnu 50 år

Renovering | Af kras | 8. sep. 2019 KL. 11:00

Med renoveringen vil Den gamle Lillebæltsbro have mindst 50 års levetid yderligere. Broen blev indviet i 1935. Foto: Colourbox.
106656_1
  • 106656_1

Den omfattende renovering af Den gamle Lillebæltsbro er nået vejs ende. 13. september genåbner broen mellem Middelfart og Fredericia for biltrafik.

Fredag den 13. er normalt en dag forbundet med uhygge, men mon ikke man får sig en ganske hyggelig fest ved Lillebælt.

Den gamle Lillebæltsbro genåbner for biltrafik efter senest at have været spærret siden 29. januar under den omfattende renovering af broen. Dermed får borgere og det lokale erhvervsliv igen en kortere vej over vandet mellem Middelfart og Fredericia.

Genåbningen af Den gamle Lillebæltsbro bliver markeret med et arrangement af Middelfart og Fredericia Kommuner.

Grundig renovering gennemført

Den gamle Lillebæltsbro trængte til en grundig renovering, da kørebanen, fugerne og den underliggende beton var ældede. Desuden skulle hele den kantbjælke, der adskiller jernbanen og kørebanen, udskiftes. Derfor har broen i to lange perioder været lukket for biltrafik - 20 uger i 2018 og 32 uger i 2019.

Togtrafikken og gangstien har været opretholdt som normalt, men det er selvfølgelig en stor lettelse for trafikanterne, at broen igen er fuldt brugbar. Vejdirektoratets projektleder Janie Winther Ipsen ser frem til at kunne aflevere Den gamle Lillebæltsbro til trafikanterne igen.

- I Vejdirektoratet følger vi tæt tilstanden af vores mange broer og gennemfører løbende de nødvendige renoveringer. Men det er sjældent, at det er nødvendigt med så lang og omfattende en renovering, som det denne gang har været tilfældet på Den gamle Lillebæltsbro. Tilstanden af broen viste sig at være lidt værre, end vi havde regnet med, men nu er entreprenøren færdig med en gennemgribende renovering, som gør, at broen i hvert fald kan holde de næste 50 år. Jeg vil gerne på Vejdirektoratets vegne sige tak til trafikanterne for tålmodigheden, og jeg vil også rose entreprenøren Arkil A/S for et godt stykke arbejde, som er afsluttet før tid, siger Janie Winther Ipsen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Renoveringen i hovedtræk

Udskiftning af fugtisolering på kørebaneplade og fortovsplade (betonreparation + kunststofbelægning)

Betonreparation af undersiden af brodæk - specielt området tættest banen (ca. 2 m) er i ringe stand

Nedbrydning af østlig kantbjælke mellem vej og bane og ny østlig kantbjælke (mod bane). Betonreparation af vestlig kantbjælke (mod vand)

Eksisterende autoværn mellem vejbane og jernbane nedtages og genmonteres efter udskiftning af kantbjælke.

Udskiftning af alle fuger til mere støjsvage fuger i forbindelse med udskiftning af fugtisolering.

Lignende artikler

  • Lokale vil genbruge Storstrømsbroen
  • Droner skal holde de norske broer oppe
  • 0, 1, 2 eller 3 - skal milliarderne rulle til nye broprojekter i Danmark?
  • Montagefirma lukker elementfabrikker i en fart
  • Kongelig bro er langt billigere end forventet
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Omkamp: Tre hold fortsætter dysten om nyt stadion i Aarhus
  • Konkurser og opløsninger - uge 20
  • Nyt digitalt redskab skal få bugt med temperatur, træk, ventilation og støj
  • Aarhus sparker anlægsprojekter for 50 mio til hjørne
  • Håndværksfirmaer er klædt bedre på til en usikker fremtid
  • Nye tal imponerer: Over 30 pct. flere lærlingeaftaler
  • Problematisk at gaspulje løber tør
  • 770 km dansk kabelforbindelse skal sikre briterne grøn strøm
  • 80 nye lejeboliger på vej til Lisbjerg
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook