Fremtids-ø har fået vokseværk
Politik | Af Hans-Henrik Lærke |
Lynetteholm eksisterer endnu kun på tegnebrættet, men planerne er i sommerens løb vokset. Øen skal være en halv gang større end oprindeligt. Det skal tilgodese mulighederne for naturoplevelser og klimasikring.
Cirka 1.000.000 kvadratmeter mere areal, bedre mulighed for klimasikring grundet kortere afstand til Nordhavn samt nye hensyn til arkitektoniske og marinebiologiske forhold som følge af større afstand til Trekroner og Refshaleøen. Det er resultatet af en gennemgang af planerne for den kunstige ø Lynetteholm, som skal skyde op af vandet mellem Nordhavn og Refshaleøen.
De tre tilpasninger blev præsenteret lige op til weekenden. De reviderede ø-planer er blevet til i løbet af foråret og sommeren gennem drøftelser og workshops med fagpersoner.
En lille million kvadratmeter ekstra
Oprindeligt skulle Lynetteholmen være 1,9 millioner kvadratmeter stor, nu er der i stedet udsigt til en 2,82 millioner kvadratmeter stor ø. Det forslag har Københavns Kommune, Transportministeriet og udviklingsselskabet By & Havn præsenteret for regeringen og Københavns politikere.
- Lynetteholmen er en forudsætning for, at vi også i fremtiden kan sikre en udvikling, hvor København er en blandet by, og hvor folk med almindelige lønninger kan bo, har overborgmester Frank Jensen (S) udtalt til Berlingske og ved samme lejlighed angivet baggrunden:
- På den anden side af 2035 løber vi tør for byggegrunde, og har vi ikke byggemuligheder til den tid, så går priserne bare op.
20.000 boliger er der planlagt at blive opført på Lynetteholm, som vil koste 20 milliarder kroner at etablere ifølge Lars Løkke Rasmussen, der i sin rolle som statsminister kunne løfte sløret for planerne.
Lynetteholm skal udover nye byggegrunde også give klimasikring for den "gamle" del af København. Øen vil være et bolværk mod havets bølger fra Kronløbet ved Nordhavn og ned til Refshaleøen.
Desuden skal Lynetteholm ligge cirka 250 meter længere fra Trekroner. Det vil skåne plante- og dyrelivet rundt om fortet.
Ny infrastruktur følger med
Med den kommende byudvikling følger der ny infrastruktur, som skal sikre tilgængeligheden for arbejdere og beboere på Lynetteholm. Det drejer sig om en Østlig Ringvej fra Nordhavnen til motorvejen på Amager samt metrobetjening af området. Det er planen, at byudviklingen på Lynetteholm bidrager til finansieringen af den nye infrastruktur. En model man også har brugt i forbindelse med Ørestad og Nordhavn.
By & Havn valgte i foråret 2019 teknisk rådgiver og VVM-rådgiver i forbindelse med arbejdet med etableringen af Lynetteholmen. Cowi står med Arkitema og Tredje Natur som underrådgivere for den tekniske rådgivning, mens Rambøll foretager VVM-udredningen. Bech-Bruun er juridisk rådgiver på begge rammeaftaler.
De nye planer for Lynetteholm skal nu igennem den offentlige forudgående høring.