Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Luksus i den tunge klasse

Erhvervsbiler | Af Jess Ulrik Verge | 31. jul. 2019 KL. 08:28

Mercedes-Benz Sprinter 319 med V6-diesel og 7-trins automatik er som højtbelagt smørrebrød i 3,5-tons klassen. Foto: Jess Ulrik Verge.
106096_1
  • 106096_1

Mercedes-Benz Sprinter excellerer blandt 3,5-tonnerne med digitalt overblik, vågen elektronik og høj komfort.

Automatgearet bladrer silkeblødt i gearene, mens den langsliggende 3-liters motor istemmer med dæmpet vellyd. Vi er om bord i Sprinter-programmets topudgave med baghjulstræk, V6-dieselmotor og 7-trins automatgear af konvertertypen.

I 3,5-tons klassen bliver det ikke meget bedre end dette - og i varebilernes verden er dette højtbelagt smørrebrød. Vel er der i denne vægtklasse ypperlige konkurrenter som VW Crafter, MAN TGE, Ford Transit, Iveco Daily, Opel Movano og Renault Master. Men trods disses mange fortrin når de efter vores mening ikke helt op på niveau med Sprinteren på skalaen for lækkerhed og komfort.

rich-media-1
Om bord på første klasse med alt i udstyr.

Vi har desuden kørt i en forhjulstrukken udgave med en 4-cylindret 2,2-liters diesel og 9-trins automatik. Også her tegnede der sig et billede af en varebil med høj lækkerhedsfaktor, intuitiv betjening og mange gennemtænkte detaljer.

Mere end et facelift

Mercedes-Benz Sprinter er en kassevogn, der traditionelt tegner toppen af klassementet. Den første generation blev udviklet i samarbejde med Volkswagen Crafter og introduceret i 1995. Samarbejdet med VW varede i to modelgenerationer frem til 2016.

Tredje Sprinter-generation blev introduceret som selvstændig model i juni 2018. Set udefra lignede det blot et nænsomt facelift, men bag facaden havde Mercedes skabt en ny og moderne 3,5-tonner.

rich-media-2
Den langsliggende V6'er er pænt støjdæmpet, og det den siger, lyder godt.

Der kom således forhjulstrukne varianter ind i programmet, og kabinen blev opgraderet med infotainment, opkobling til internettet og et udmærket system til flådestyring.

Testbilen hedder 319 CDI A2H2 7G-Tronic. Det vil sige, at totalvægten ligger på 3190 kg og at karrosseriet har standard-længde og indvendig ståhøjde. Dieselmotoren er af V6-typen og på tre liter. Den er koblet sammen med en 7-trins gearkasse og sender sine 190 HK ud til baghjulene.

Skarp på sikkerhed

Sprinter-modellerne har traditionelt en skarp sikkerhedsprofil. Med den nye generation hedder det principielt, at man vil kunne få nærmest det samme sikkerhedsudstyr til en Sprinter som til en Mercedes-personbil. Hvis man altså lægger pengene.

Mercedes var først til at introducere sidevindsassistent i varebiler, og dette system er da også standard i Sprinter-programmet. En anden assistent - automatisk nødbremse - er desværre ikke standard. Den kan bremse automatisk ved alle hastigheder og er således en bedre udgave end den man finder hos konkurrenten MAN TGE. Her er den til gengæld standard, men dog ikke så god som i Sprinteren, da den kun kan bremse automatisk ved hastigheder op til 30 km/t.

rich-media-3
Det seneste generationsskifte ændrede ikke ved lastrummet - og godt det samme.

Testbilen er desuden forsynet med ekstraudstyr som vognbane-assistent, blindvinkelassistent, afstandsassistent, skiltegenkendelse og automatisk fjernlys.

En god hjælp er også en parkeringspakke med sensorer og et 360-graders udsyn, der vises på den 10,25 tommer store MBUX-skærm, der i øvrigt også er ekstraudstyr.

Bilens største aktiv

Køreoplevelsen er måske testbilens største aktiv. Baghjulstrækket giver bilen en dynamisk styring og en kort venderadius sammenlignet med forhjulstrukne udgaver. Når baghjulstrækket kombineres med en V6-motor opnås en særlig køreglæde, man ikke finder i nogen konkurrerende modeller.

Noget der nærmer sig finder man i en Iveco Daily, der pr. definition er baghjulstrukket. Med 8-trins automatik og 3-liters motor er der også her fuld knald på køredynamik og kraftudfoldelse. Men Sprinteren er altså lige et hestehoved foran med sit silkebløde kraftværk af en motor, der altid vil overtrumfe en nok så velafbalanceret, firecylindret motor.

Hos konkurrenter som VW, MAN, Ford, Opel og Renault er der valg mellem forhjuls- og baghjulstræk, men ingen har en 3-liters kronjuvel i motorprogrammet. Små som store læs trækkes af firecylindrede motorer. Hos VW, MAN og Ford er det udelukkende 2-liters motorer, mens det hos Renault/Opel er 2,3-liters maskiner, der tegner hele programmet.

Lidt sen reaktion

I kabinen mærker man, at der er tænkt over, hvordan bilen skal betjenes. Man bliver hurtigt dus med de intuitive funktioner, hvilket ikke er uvæsentligt med tanke på, at kabinen jo er en arbejdsplads.

Til den intuitive del hører også bilens multimediesystem kaldet MBUX. Systemet styres fra rattet og med stemmen, og det har forbindelse til vognmanden og værkstedet. Det er veludført og virker godt, men lignende systemer findes også hos konkurrenterne.

Motorer og varerum er stort set overført uændret fra forgængeren, men der er heller ingen grund til at ændre på de i forvejen udmærkede forhold. Nyt er dog de forhjulstrukne udgaver, der tilbyder lavere læssehøjde og lidt større nyttelast. På dette punkt har Mercedes reageret relativt langsomt på den hurtige udvikling inden for pakke-distribution.

På andenpladsen

Vores vurdering er dog, at Sprinter i forhold til sine konkurrenter fortsat har held med at holde sig i front på sikkerhed, connectivity, køreegenskaber og muligheder for at sammensætte sin bil efter individuelle behov.

Markedet kvitterer da også med at indkøbe Sprintere i pæne antal. I følge salgsstatistikkerne fra De Danske Bilimportører ligger den på andenpladsen efter den mindre Ford Transit Custom.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Mercedes-Benz 319 CDI A2H2 7G-Tronic

Motortype: Langsliggende V6-diesel.

Slagvolumen: 2987 kcm.

Effekt: 190 hk v. 3800 o/m.

Moment: 440 nm fra 1400-2400 o/m.

Drivlinje: Baghjulstræk.

Lasteevne: 1114 kg.

Tankindhold: 71 liter.

Transmission: 7G-Tronic Plus.

Angivet dieselforbrug: 12,7 km/l.

Lignende artikler

  • Carstens varebil har rundet en million kilometer
  • Nu kan Fords varebiler køre på madolie
  • Citan kører videre
  • Coronaforsinket Caddy er klar
  • Årets Varebil: Ford løb med prisen
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Første nogensinde - privat byggeri opnår DGNB Diamant
  • Taasinge Elementer lukker sin fabrik i Hampen
  • Rejsegilde ved Silkeborgsøerne - lejeboliger bliver klar før tid
  • Tre nye seniorbofællesskaber er kun begyndelsen
  • Store aktører i samarbejde om at nedbringe CO2-aftrykket for betonbyggeri
  • Bygningsstyrelsen vælger Bauherr og Exigo
  • Hun skal sikre Aalborg 'den grønne førertrøje'
  • Danmark bygger - i Syddanmark
  • Psykiatrisygehus går i gang - bedre behandling venter
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook