Team udpeget til ny skole i København
Arkitektur | Af -jazt |
Kjaer og Richter, Christensen & Co og 1:1 Landskab vinder sammen med Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma, og Teknologisk Institut De Gamles By Skole.
Midt i hjertet af Nørrebro skal Københavns Kommune bygge en ny tre-sporet skole, De Gamles By Skolen (GABYS), med idrætshal og produktionskøkken.
De Gamles By Skole er den tredje skole, som arkitektteamet Arkitektfirmaet Kjaer og Richter, Christensen & Co Arkitekter og 1:1 Landskab vinder sammen. På baggrund af program, idéoplæg og helhedsplan skal skolen udvikles i tæt samarbejde mellem bygherre, brugere og totalrådgiverteamet - og ikke mindst med stor respekt for de eksisterende kvaliteter og værdier i De Gamles By
Totalrådgiverteamet består desuden af Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma, og Teknologisk Institut.
- Københavns Kommune har høje ambitioner for De Gamle Bys Skole, som skal danne ramme om kreativ skolegang, et levende og mangfoldigt foreningsliv samt et godt naboskab. Med beliggenheden midt i De Gamles By bliver skolen og idrætshallen omdrejningspunkt for elever og medarbejdere på skolen og i fritidshjemmet. Visionen er at skolen også åbner sig for foreninger, naboer, interesserede borgere og de ældre fra områdets plejecentre, siger projektchef Eva Susanne Holm-Jørgensen, Københavns Kommune
Læringsmiljø bygger på viden
Netop læringsbyggeri har arkitektteamet stor erfaring med at udvikle i samarbejde, hvor fokus er på den dialogbaserede proces. De seneste to år har teamet vundet tre konkurrencer om læringsbyggeri. Udover De Gamles By Skole drejer det sig om Læringshus Nærheden i Høje Taastrup og den nye Nordøst Amager folkeskole i Holmbladsgadekvarteret.
Fælles for de to projekter er et særligt fokus på innovative læringsmiljøer, hvor selve bygningerne fungerer som et læringsværktøj med bl.a. kreative værkstedsmiljøer, der giver rum til skaberlystne elever. Skolens arkitektur og design bearbejdes som en læringspointe i sig selv med integrerede elementer, der motiverer til bevægelse og fysisk aktivitet og særlige pædagogiske nedslag, hvor eleverne lærer om energiforbrug, materialeudvikling og bæredygtighed.
Historisk åndehul
- Vi skal bruge vores store viden om læringsmiljøer til at skabe de bedste rammer for elevernes trivsel, læring og samtidig skabe et projekt af høj arkitektonisk kvalitet, der giver noget tilbage til et særligt sted i København, siger Hanne Pedersen, projektleder fra Kjaer og Richter.
Områdets potentiale - historie, karakterfulde bebyggelse og grønne arealer skal bringes i spil. En metode til at sikre kulturarven, hvor symmetri, detaljering i bl.a. murværk, stoflighed og materialevalg er gennemgående træk, er at genanvende fx materialer eller arkitektoniske træk fra det eksisterende byggeri.
- Med De Gamles By Skole - den grønne byskole - vil der være mulighed for at skabe en fin balance mellem nære, intime og rolige læringsmiljøer tæt på skolen, samtidig med, at der er mulighed for at trække ud i skolegårdens grønne miljø, hvor man kan være aktiv, i bevægelse og komme tæt på naturen, siger Thomas Nørgaard, projekteringsleder fra Christensen & Co Arkitekter.
Stine Schibsbye fra 1:1 Landskab supplerer, at det nye landskabelige tiltag, som også er en del af klimasikringen i området, regnvandssøen, vil blive et nyt aktivt samlingssted.
I samarbejde med Teknologisk Institut udføres en genanvendelsesstrategi, der afdækker potentialet for materialegenanvendelsen fra de eksisterende bygninger til opførelse af det nye skolebyggeri eller til andre formål.