Stark er ikke afvisende overfor nye tyske opkøb
Erhverv | Af Thøger Raun |
Selv om man med overtagelsen af Saint Gobain Building Distribution Deutchland har spenderet fornuftige 2,5 milliarder kroner, er der stadig penge tilbage til det rigtige tilbud, siger direktør.
- Likviditet? Ja, det har vi. Det er ikke alle, der ved det, men vi ejer alle vores ejendomme. Vi har en bygningsmasse til en værdi af små seks millarder at stille sikkerhed for.
Sådan siger administrerende direktør i Stark Group Søren P. Olesen til Dagens Byggeri. Vi har fanget ham på en telefon for at høre mere om det opkøb på 2,5 milliarder kroner, som mandag rang højlydt ud over medielandskabet.
Og direktøren afviser ikke, at man kan låne yderligere til at finansiere nye opkøb i Tyskland. Ikke hvis man bliver tilbudt det helt rigtige.
- Når muligheden opstår, og vi kan blive enige om den rigtige pris. Nej, så er vi ikke afvisende, siger han.
I'm gonna make him an offer...
Sådan lød det fra Don Corleone i den ikoniske "The Godfather" - og sådan lød det også (næsten), da Søren P. Olesen modtog et tilbud fra Saint Gobain om at købe deres tyske byggemarkeder. Det var nemlig Saint Gobain, som gerne ville af med deres forretning - knap så meget Stark, som gerne ville udvide. Så hvad er det helt rigtige tilbud til Stark?
- Vi har faktisk ikke drømt om at ekspandere i Tyskland. Men vi gik ind i det her opkøb, fordi det passer særdeles godt til os, siger Søren P. Olesen. Han uddyber.
- Da vi så nærmere på SGBDD, fandt vi mange fællestræk. Deres kultur matcher vores, og selv om det bliver en opgave at intergrere dem i Stark Group, er jeg ikke i tvivl om, at de bliver et rigtig godt suplement til vores forretninger i Norden, siger han og understreger, at man især bliver bedre til at skaffe sig gode priser hos leverandørerne.
- Et af vores strategiske fokusområder er at sikre bedre priser på indkøb. Det bliver vi stærkere til med overtagelsen af SGBDD - altså at købe ind i stor volumen, siger Søren P. Olesen.
Tyske muligheder
Og der er flere gode muligheder i det tyske, lyder det fra direktøren. Hvor Danmark har en del større spillere på markedet for professionelle håndværkere er Tyskland mere opdelt. Med opkøbet bliver Stark den største forhandler i Tyskland - men selskabets markedsandel bliver kun godt 11 procent, så der er plads til at vokse, forklarer Søren P. Olesen
- Jeg vil skønne, at man i Tyskland omsætter for godt 180-200 milliarder kroner i vores sektor årligt. Der er altså plads til at udvide vores markedsandel, siger direktøren, som nu er i spidsen for Europas anden største byggemarkedskæde med salg til professionelle. Den største er fortsat med længder Saint Gobain. Men rollen som nummer to passer Søren P. Olesen ganske fint.
- Det er jo en fantastisk dag for os. Vi er gået fra en nordisk spiller til en europæisk storspiller, og selv om det ikke var et valg, vi havde set komme, da vi startede ud, er det stadig det rigtige for Stark, lyder det.