MT Højgaard skal opføre ny Bagageterminal i Kastrup
Københavns Lufthavn har tildelt MT Højgaard totalentreprisen på opførelsen af en ny baggageterminal til en værdi af næsten 290 millioner kroner.
Københavns Lufthavn ønsker at udvide faciliteterne i Kastrup, så man i fremtiden kan betjene 40 millioner passagerer årligt frem for de 30,3 millioner, som rejste gennem terminalerne i 2018.
Det betyder, at man udvider lufthavnens bygninger og anlæg i betydeligt omfang - heriblandt med byggeriet af en ny bagageterminal: Baggage Factory West. Den entreprise, som netop er gået til MT Højgaard.
Det har været et meget positivt forløb, og jeg ser frem til det fortsatte samarbejde med hele teamet.
Projektchef Jeppe Huldtgren Naerbout
Københavns Lufthavn
- Det har været et meget positivt forløb, og jeg ser frem til det fortsatte samarbejde med hele teamet, siger Jeppe Huldtgren Naerbout, der er projektchef i Københavns Lufthavne.
Nu på fase 2
Siden sommeren 2018 har et team bestående af MT Højgaard, Sweco og Rubow Arkitekter været i gang med fase 1 af projekteringen af Baggage Factory West. Projektet har nu nået fase 2, og Københavns Lufthavn har i totalentreprise valgt teamet til at varetage opgaven med at opføre den næsten 10.000 kvadratmeter store bygning.
Baggage Factory West opføres med kælder, en ny bagageterminal i stueetagen og 1. sal, samt 2. og 3. sal til kantine og kontorer. Det er en kontrakt, der har en værdi af næsten 290 millioner kroner.
- Vi vandt den indledende opgave i 2018 og har haft et godt, konstruktivt og tæt samarbejde med Københavns Lufthavn gennem hele den indledende fase. I MT Højgaard sætter vi pris på samarbejdssager som denne, siger Martin Palmquist, der er direktør i MT Højgaard.
Vigtigt med hensyn
Når man skal bygge i lufthavnen kræver det, at man tager hensyn til og koordinerer med den betydelige driftsorganisation, som en lufthavn er. Planlægningen af projektet og dets aktiviteter er således yderst vigtig og dermed også en stor del af det daglige arbejde.
- Vores projektledelse har stor erfaring med håndteringen af komplekse infrastrukturprojekter og vil naturligvis have fokus på at minimere gener, da det kan have store konsekvenser for driften af lufthavnen, siger Martin Lose, sektionsdirektør i MT Højgaard.