Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Konstruktionsprisen går til jernbanebro

Arkitektur | Af kras | 22. jan. 2019 KL. 10:43

Broen over 512 meter lang. Foto: ISC Rådgivende Ingeniører.
103323_1
  • 103323_1

En jernbanebro, der er skabt med en unik konstruktion, er blevet tildelt IABSE Konstruktionspris 2018.

Det blev en ny jernbanebro som løb med Konstruktionsprisen 2018. Prisen bliver uddelt af Dansk Forening for Brobygning og Bærende Konstruktioner, IABSE-Danmark.

Broen med navnet TP 30 jernbanebro er 512 meter lang og opført som del af en totalentreprise for Bane Danmark i et konsortium bestående af CG Jensen og Barslund med ISC Rådgivende Ingeniører A/S som totalrådgivere og Krilov Arkitekter som æstetiske konsulenter.

Overbygningen er en komposit kassedrager, som hviler på søjler samt i alt syv tværgående rammer med et spænd på op til 36 meter over motorvejen. Det er første gang i Danmark, at der benyttes en kompositkonstruktion i forbindelse med højhastighedsjernbane.

Motorvej gav begrænsninger

Valget af koncept og byggemetode er i høj grad styret af hensynet til kravet om mindst mulig forstyrrelse af trafikken på motorvejen, som er en af hovedindfaldsvejene til København. Montagen af den cirka 3200 ton tunge ståloverbygning blev udført således, at trafikken kun blev lukket ned i to weekender i løbet af hele byggeperioden på halvandet år.

Jernbanen er designet for højhastighedstog, 250 km/t, og der har været særligt fokus på konstruktionens dynamiske opførsel. 13 stålelementer af cirka 200 ton pr. styk blev under den ene weekendlukning kørt fra Korsør havn med særtransport og samlet med midlertidige boltestød på den sydlige brodel.

Tilsvarende blev udført til stålelementer for den nordlige brodel. De mellemliggende cirka 150 meter mellem motorvejstraceerne kunne monteres og samles uden nedlukning af motorvejen. Stødene i de to 256 meter lange brosektioner blev herefter helsvejst fra bure ophængt i brokasserne og forankrede i endevederlag.

Fra Polen til Korsør

Et andet forhold, der har påvirket valg af brokoncept, er, at der er en stor rekreativ miljøværdi i området. Derfor er det sikret, at anlægget får en minimal barrierevirkning i landskabet.

Linjeføringen og fritrumskravene for motorvejen har givet nogle begrænsninger med hensyn til valg af konstruktionshøjde. Derfor faldt valget på en kompositdragerløsning med understøtning tilpasset de mulige konstruktionshøjder.

Fremstillingen af stålkonstruktionerne skete på værksted i Stettin i Polen, tæt ved kajanlæg med nem adgang til søtransport frem til Korsør Havn, hvorfra transport til byggepladsen skete med særtransport ad motorvej.

Prisoverrækkelsen finder sted i april 2019.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • 0, 1, 2 eller 3 - skal milliarderne rulle til nye broprojekter i Danmark?
  • Atkins vinder stor rammeaftale på Femern-forbindelsen
  • Banedanmark politianmelder tidligere ansat for bestikkelse
  • Rådgiver skal findes til milliarddyr nedrivning
  • Hollændere bygger arbejdshavn til Femern-tunnelen
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Novo Nordisk-profil skal sætte kursen for Afrys pharma-byggeri
  • Landinspektør udvider i Vestdanmark - går efter 15 medarbejdere
  • Efter blåt øje ser arkitekten igen lyst på fremtiden
  • Første DGNB-Platin på vej til ombygning af Hellebæk Klædefabrik
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
  • Tidligere Cowi-boss i spidsen for grøn og nytænkende flok
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook