Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Få tid til det, du kan lide med ordentlig drift

Erhverv | Af Emil Filtenborg | 18. jan. 2019 KL. 08:19

Ditte Frandsen holdt oplæg på DM&E Vidensdage i Vingstedcentret. Foto: Emil Filtenborg.
103275_1
  • 103275_1

Der ligger massevis af penge og venter på dem, der får ordentlig styr på den kedelige del af arbejdet.

Det er ikke mange håndværkere, der har startet virksomheder for at lave papirarbejde og sende rykkere. Men der er til gengæld både medarbejder- og kundetilfreds hed at hente, hvis man får det gjort ordentligt.

Det fortalte konsulent Ditte Frandsen i et oplæg ved DM&E's vidensdage, der torsdag og fredag i denne uge fylder Vingstedcentret ved Vejle med indlæg, oplæg og debatter.

citat start

Der er ingen, der ville lade være med at sende sine maskiner til et servicecheck. Hvorfor så lade være med sin administration?

Ditte Frandsen, LEAN-certificeret konsulent

citat slut

Ifølge Ditte Frandsen ligger der nemlig en masse potentiale, der venter på at blive udlevet, hvis virksomheder får sat det administrative arbejde i system.

Mennesker er nøglen

Ditte Frandsen er LEAN-certificeret. Selv om LEAN har haft et lidt upopulært ry, efter det gik sin sejrsgang i 00'erne, så er der masser af tips at hente til både at blive mere effektiv som person og som virksomhed. Og det starter med menneskerne.

- Jo mere medarbejderene bliver involverede i deres egne opgaver, jo mere er de motiverede for at gøre det så godt som muligt, siger Ditte Frandsen.

Hun foreslår at alle ledere sætter sig ned og kigger på, hvad der er mest forstyrrende for dem. Spørg dig selv, hvilke opgaver du bruger mest arbejdstid eller energi på? Hvis de opgaver hænger i bremsen, fordi de er for svære, så overvej om du har ansatte, der er bedre egnede til at tage sig af dem, eller om man skal hyre ekstern hjælp.

Der er for eksempel ingen grund til at bruge en hel dag hver måned på at lave regnskab, hvis en ekstern bogfører kan klare det på en time. Den tid, man sparer, kan man bruge på at tjene penge i stedet, som Ditte Frandsen fortalte de tilhørende.

Arbejd med dine systemer

Udover at man skal motivere sine medarbejdere og sørge for, at de og en selv laver det, man er bedst til, så er det også vigtigt, at man udnytter de systemer, man har til rådighed.

- De fleste virksomheder har Office-pakken, men benytter sig kun af få af funktionerne. Man går glip af så meget ved ikke at lære at bruge de systemer, man har betalt for, så man kan få dem til at arbejde for sig, siger Ditte Frandsen.

Hun lagde også vægt på, at simple virksomheder har brug for simple systemer, men hvis en virksomhed vokser, så skal programmerne også være mere komplekse. Det giver god mening at have sig det i mente, hvis ens virksomhed begynder at vokse.

Når man vil ud og købe sig et nyt system, skal man dog være meget påpasselig med, hvad man køber. Får man ikke købt det rigtige, så kan det blive dyrt.

Sunde processer giver tid

En sidste ting er processerne - eller arbejdsgangene - i virksomheden. Det er nemlig vigtigt, ifølge Ditte Frandsen, at der er klare politikker og arbejdsgange definerede i tilfælde af, at en medarbejder bliver syg eller siger op.

Hvad sker der, når en kunde ikke betaler til tiden? Ifølge Ditte Frandsen er det vigtigt, at man sørger for, at man indretter sig, så virksomheden kan fortsætte uden enkelte medarbejdere. Alle medarbejdere er vigtige, men ingen må være uundværlige.

- Alle skal vide, hvad det er, de skal lave. Hvad gør man, når en medarbejder bliver syg, eller en faktura ikke bliver betalt til tiden? Der skal ligge nogle klare processer klar, og fremfor alt skal man gå med et mindset, der siger: "Hvad kan vi gøre bedre?," siger Ditte Frandsen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Svensk kapitalfond køber Recover Nordic
  • Nu har de løbet og cyklet én million ind
  • Nordelektro droppede licitationerne: Nu blomstrer serviceforretningen
  • Aart Architects får pænt overskud
  • Fusion skal minimere spildtid i byggeriet
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
  • Facaden er certificeret til en bæredygtig fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 21
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook