Portal skal hjælpe bygherrer med nyt AB-system
Det nye aftalesystem i byggeriet kan potentielt spare samfundet for gigantiske ekstraregninger, forudser Bygherreforeningen. I dag lanceres en helt ny AB-portal med guidelines, værktøjer og hotline-hjælp.
Det ligner kedelig jura og paragraffer. Men nye regler for fejl og mangler på store byggeprojekter kan ende med at spare samfundet for milliarder af kroner hvert år.
Direktør i Bygherreforeningen og repræsentant for landets professionelle bygherrer, Henrik L. Bang, kalder byggeriets nye interne aftalesystem for et paradigmeskifte. Systemet ændrer på ansvarsfordelingerne i byggeprojekter og skaber incitamenter til bedre styring af de ekstraarbejder, som ofte medfører dyre forsinkelser og overskredne budgetter.
For en branche, der omsætter for 240 milliarder kroner om året, og hvor uforudsete udgifter på store bygge- og anlægsprojekter ofte overstiger 10 procent af den samlede sum, vil blot små forbedringer kunne afspejle sig i store milliardgevinster for samfundsøkonomien.
- Det er afgørende, at hele branchen lærer det nye system at kende, inden det går i luften ved årsskiftet. Særligt bør bygherrerne geare deres organisationer til at gribe udbuds- og byggeprocesserne anderledes an, så de får mulighed for at høste gevinsterne. Systemet stiller nemlig nye krav til styring af egne byggeprojekter i form af handle- og oplysningspligter, siger Henrik L. Bang
Onlineguide til bygherrer
Derfor har Bygherreforeningen med støtte fra Realdania udarbejdet en portal med guides og værktøjer, som skal hjælpe indkøbere af byggeri til at implementere det nye regelsæt.
- Det har været afgørende for os at skabe overblik. Derfor kan man på portalen få et hurtigt overblik over de væsentligste ændringer set fra bygherrernes perspektiv, men også hjælp til at navigere i det omfattende system. Ved at svare på en række simple spørgsmål bliver man guidet frem mod det aftaledokument, der vil være fordelagtigt for ens projekt. Desuden giver vi gode råd til, hvordan systemet kan bruges i praksis samt, hvad man skal være opmærksom på, forklarer Bygherreforeningens direktør.
Direkte hjælp
Portalen indeholder desuden en række værktøjer til at håndtere det konkrete samarbejde i forbindelse med bl.a. konflikter og eventuelle bodssager. Sidst men ikke mindst er der oprettet en hotline, hvor førende advokater hos Kammeradvokaten sidder klar til at svare på spørgsmål, ligesom nøglemedarbejdere fra bl.a. Vejdirektoratet, Københavns Lufthavnen samt København Kommune og KAB øser ud af deres viden om aftalesystemet i en række videoer.
Portalen tilbyder således bygherrerne en direkte hjælp til deres eventuelle udfordringer med at forstå det nye aftalesystem.
Vigtig implementering
- Det er afgørende, at alle kommer godt i gang med implementeringen, og at man lærer af hinanden i processen. Der er ingen grund til, at alle hver især bruger ressourcer på at opfinde den dybe tallerken, eller at rådgivere og entreprenører skal bruge ekstra tid og kræfter på at forholde sig til forskellige måder at gøre tingene på. Det er vigtigt at følge intentionerne i det nye aftalesystem, foruden at det vil øge transaktionsomkostningerne unødigt, hvis alle implementerer forskelligt, og derfor arbejder vi hårdt på at formidle systemet til bygherrerne, slutter Henrik L. Bang.
Han ser mange muligheder hvis det lykkes at få implementeret det nye system godt i branchen. Derfor suppleres den nye portal også af en række efteruddannelsestiltag, hvor Bygherreforeningens medlemmer kommer på kursus i det nye aftalesystem.
Fra aftaleteksten og den 564 sider lange betænkning i juni og frem til at systemet træder i kraft ved årsskiftet, udbydes mere end 20 forskellige kurser og møder i foreningen. Her øser medlemmer, som var tæt på forhandlingerne, ud af deres viden og erfaringer ligesom førende jurister underviser i fortolkning og brug af de nye regler.
Bygherreforeningens nye AB-portal offentliggøres fredag den 9. november.