Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Køge Nord Station tager for alvor form

Byggeri | Af Torben Jastram | 13. sep. 2018 KL. 11:50

Tidligere på somemren blev de seks sektioner løftet på plads. Foto: Bladt Industries.
101440_1
Det var en stor lettelse at se broen, da den sidste sektion var kommet på og alt passede sammen, siger afdelingschef Søren Nielsen fra Bladt. Foto: Torben Jastram.
101440_2
Alle sektioner er på plads og den 225 meter lange bro over jernbane og motorvej skal nu færdiggøres, så den er klar til åbning til sommer. Foto: Torben Jastram.
101440_3
Visualisering: COBE & DISSING+WEITLING.
101440_4
  • Play
    YouTube
  • 101440_1
  • 101440_2
  • 101440_3
  • 101440_4

Stålentreprenøren Bladt Industries har hen over sommeren fået placeret de seks store sektioner, der samlet måler 225 meter, hen over motorvej, S-banestation, togstation og p-plads ved Køge Nord.

KØGE: Den er allerede blevet et vartegn for Køge - den nye Køge Nord Station, som åbner i løbet af sommeren 2019 samtidig med at Ringsted-banen åbner - og det er ikke svært at se hvorfor. På flere kilometers afstand træder den markante stationsbro tydeligt frem i horisonten. Det gælder også denne gråvejrsdag i september, hvor Dagens Byggeri besøger stålentreprenørens byggeplads.

Den kommende nye station bliver en 225 meter lang, slanget gangbro, der lægger sig på tværs af trafikkorridorerne og forbinder S-banen mod øst med den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted mod vest.

citat start

Vi brugte den nødvendige tid på at planlægge alle detaljer, blandt andet de store kraners nøjagtige placering, så vi var klar til at løfte sektionerne på plads.

Afdelingschef Søren Nielsen, Infrastruktur Østdanmark og Sverige

Bladt Industries

citat slut

En lukket sydfacade skærmer for direkte sollys. Nordfacaden mod København åbnes med panoramaglas og giver en fantastisk 180 graders udsigt over landskabet og de befærdede trafikårer. Udsigten kan nydes både stående, gående eller bekvemt siddende på det langsgående møbel, der er indbygget i den sydvendte væg. Beklædning med trælameller gør indersiden af gangbroen varm og velkommende. Ydersiden derimod har et mere råt udtryk med perforerede stålplader, der matcher materialerne i den omgivende infrastruktur.

Stort koordineringsarbejde

Mellem S-banen og den nye højhastighedsbane løber broen over landets mest trafikerede motorvej med i alt otte spor og to nødspor. Så det var næsten et studie i ekstrem koordinering med blandt andet underentreprenører, Banedanmark og Vejdirektoratet, som Bladt Industries måtte ud i, da sektionerne over vejbanerne skulle løftes på plads.

- Vi brugte den nødvendige tid på at planlægge alle detaljer, blandt andet de store kraners nøjagtige placering, så vi var klar til at løfte sektionerne på plads. Det foregik om natten en weekend i begyndelsen af august, og heldigvis gik alt som planlagt. Vi fik løftet, samlet, svejset og lukket af - det hele lige efter bogen. Timing er utrolig vigtig i sådan en proces, så der er stor ros til vores projektchef med planlægningsarbejdet, fortæller Søren Nielsen, der er afdelingschef for infrastruktur hos Bladt Industries.

Han tilføjer, at det var en stor lettelse at se broen, da den sidste sektion var kommet på og alt passede sammen.

Broen 'hænger' frit

Hver af de seks sektioner vejer mellem 150 og 200 tons. De er nu sammensvejst alle steder, og i begyndelsen af september kunne man fjerne samtlige midlertidige understøtninger, så broen nu 'hænger', hvor den skal.

- Arbejdet med at lukke klimaskærmen pågår det næste stykke tid. Vi regner med at være færdige med det i slutningen af oktober, og så resterer det store arbejde med indvendig færdiggørelse med elevatorer, rulletrapper osv., siger Søren Nielsen til Dagens Byggeri.

Køge Nord Station har allerede opnået stor opmærksomhed internationalt. Hele 38 teams fra hele verden bød ind på en løsning, da projektkonkurrencen fandt sted i 2014. Et team med blandt andet Cobe, Dissing+Weitling og Cowi vandt konkurrencen, og året efter var vinderprojektet nomineret til en Award for 'Best Futura Projekt' ved den store ejendomsmesse MIPIM i Sydfrankrig.

- Det er næsten et kunstværk at se på, og alle os der har været med i byggeprocessen er meget stolte af det. Det er noget man vil tænke tilbage på i fremtiden, det er jeg overbevist om, siger Søren Nielsen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Lokale vil genbruge Storstrømsbroen
  • Blæsevejr og hviletid har forsinket bromontage
  • BIG's twist satte alle erfaringer i spil hos entreprenøren
  • Ny bro støbes ved siden af banen og skubbes derefter på plads
  • Nærhedens ny bro åbner fredag
Se flere

Sponserede artikler

  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
  • Hvor der er plads til ét ovenlysvindue, bør der ofte være to eller tre...
  • Leca vil være fossilfri i 2026
  • Fibercement er det bæredygtige og brandsikre valg til facaden
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Ny afdeling: Friis & Moltke vil være førende energiarkitekter
  • Statsstøtten røg. Nu får LCAByg støtte fra en anden kant
  • De nye klimakrav er for slappe - branchen må selv tage taktstokken
  • Se video: Nu fyldes tunnelbassinerne med vand
  • Rådgivere hyrer langt flere ikke-ingeniører - og eksperter fra udlandet
  • FRI: Endelig landede en aftale om CO2-lagring
  • Overborgmester: Rå profit skal ikke styre boligmarkedet
  • Faglærer vinder Betonprisen: "Det er ikke kun den akademiske indsats, der er vigtig"
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook