Eksplosion i antallet af konkurser bekymrer
Erhverv | Af Emil Filtenborg |
Næsten 600 virksomheder i byggeri og anlæg har drejen nøglen om i de sidste to uger, og det vækker bekymring hos Dansk Håndværk.
Byggeriet stormer derudaf. Ifølge Dansk Byggeri er beskæftigelsen høj, omsætningen er høj og der bliver opført mange nye etagemeter hver dag.
Alligevel er antallet af konkurser, tvangsopløsninger og virksomheder, der af andre årsager har drejet nøglen om, steget helt til 577 i de de sidste to uger. Det viser tal fra databasen BiQ, der blandt andet henter sine data fra blandt andet Statstidende og CVR.
Vi ser rigtig mange tvivlsomme virksomheder med gode intentioner, der kommer ind og hurtigt forlader markedet igen,
Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk.
Og tallene ærgrer direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen.
- Vi kigger på det med forundring og ærgrelse. Der burde jo være nok arbejde til alle, men billedet genkender jeg, siger Morten Frihagen.
Ifølge ham har de mange penge i byggeriet lokket nogle usunde virksomheder til, der ikke er klar til den nødvendige projektstyring og prissætning, der kan sikre, at deres forretning er rentabel.
Fire årsager til konkurser
Hos Dansk Byggeri nikker analysechef, Andreas Fernstrøm, genkendende til billedet af, at virksomhederne, der kommer til byggebranchen, ikke er klar til de udfordringer, der følger med den hårde konkurrence.
- Når noget går galt i byggebranchen, så er det rigtig dyrt at rette op på igen. Der skal mange gode projekter til at rette op på et projekt, der er gået galt. Samtidigt betyder den hårde konkurrence, at profitmarginen er så smal, at et dårligt projekt hurtigt kan blive dødsstødet, siger Andreas Fernstrøm, der nævner flere andre grunde til de mange konkurser.
For det første er der en risiko for, at virksomheder begynder at vinde flere opgaver, end de kan klare. De kan miste overblikket over projekteterne, eller de kan komme i en situation, hvor de ikke kan skaffe materialer og arbejdskraft nok til at løfte opgaven.
Derudover kan de blive taget på sengen af stigende priser på materialer og arbejdskraft.
Kunderne har også et ansvar
At styre sine projekter ordentligt, sørge for at ens tilbud stadigvæk kan tjene penge og i det hele taget at holde hånd i hanke med, hvilke opgaver man har, og hvornår de skal være løst. Det er alle vigtige ting, som håndværkerne selv har ansvaret for, når de opretter en virksomhed.
Men kunderne har også et ansvar, mener direktøren i Dansk Håndværk, Morten Frihagen.
- Kunderne har også et lille ansvar for, at de ikke tager imod tilbud fra tvivlsomme virksomheder. De skal huske at kigge på, om noget er for billigt til, at det kan lade sig gøre, og så er det en god idé at spørge ind til referencer - og endda også til, om håndværkeren har relevant uddannelse, siger Morten Frihagen.
Han fortæller, at der endda har været sager, hvor en tidligere bager er begyndt at skifte tage for folk uden videre succes.
Slå koldt vand i blodet
Dog mener Andreas Fernstrøm fra Dansk Byggeri, at der er grund til at forholde sig roligt. I deres halvårlige konjunkturbarometer tager byggebranchen sig nemlig rigtig pænt ud.
- Når vi kigger på branchen, er det altså et dejligt billede vi får. Beskæftigelsen er høj og så er det virksomheder med mindre omsætning og færre ansatte, der er gået konkurs i det første halvår af 2018, når man sammenligner med samme periode sidste år, siger Andreas Fernstrøm.