Chefernes modvilje står i vejen for digitalisering
Erhverv | Af Emil Filtenborg |
På toplederniveau i mange virksomheder i byggeriet opfatter digitalisering man som for stor en investering med for uklare gevinster.
Analysevirksomheden Seismonaut har udarbejdet et såkaldt Digitalt Barometer for Molio - Byggeriets Videnscenter. Heri kortlægges de udfordringer og muligheder, som byggeriet selv oplever i forbindelse med digitalisering.
Det skriver Molio i en pressemeddelelse.
Digitalt Barometer er et øjebliksbillede af byggeriets arbejde med digitalisering, og det er et af de hidtil bedste bidrag til et ellers noget fragmenteret og modsætningsfyldt billede, der tegner sig af byggeriets digitalisering.
Undersøgelsen er blandt andet baseret på kvantitativt materiale og afdækker de udfordringer og muligheder, som branchen selv oplever.
Svargruppen er domineret af bygherrer, deres rådgivere samt arkitekter og ingeniører. For dem er digitalisering en vigtig del af hverdagen i forbindelse med planlægning, økonomi, kalkulation, administration og design.
Samlet set er det bygherren og dennes rådgiver, der er de mest ambitiøse. Det vil sige, at den del af byggeriets værdikæde, der efterspørger byggeriets ydelser faktisk har størst fokus på digitalisering.
- Det er jo en væsentlig driver, siger adm. direktør Jørn Vibe Andreasen, Molio og uddyber:
- Det giver et godt udgangspunkt for øget digitalisering, at interessen er størst hos kunderne, og det er et stærkt incitament for byggeriets projekterende og udførende, at kunderne forventer, at de gør sig skarpe på digitale kompetencer.
Økonomien er og bliver vigtigst
Undersøgelsen viser, at byggeriet samlet set vurderer, at de største gevinster ved digitalisering skal findes i forhold til at øge kvaliteten, sikre mere effektive processer og internt og eksternt samarbejde. Og så giver digitalisering lavere omkostninger:
- Selvom der fortsat er lang vej til et tilfredsstillende niveau for digitalisering, så er det værd at bemærke, at 59 procent af de adspurgte peger på bedre kvalitet og færre fejl som de umiddelbare gevinster, siger Jørn Vibe Andreasen.
Den største begejstring for digitalisering finder man hos mellemledere og faglige ledere, som i hverdagen har hands-on på de digitale processer. Hos toplederne erkender man også sit ansvar for de traditionelle ledelsesværdier som udbytte, omsætning, konkurrence og betalingsmodeller, der står i centrum.
- Det er vel ganske betryggende, at toplederne holder et skarpt øje med de økonomiske og konkurrencemæssige aspekter, og at de har fokus på de forhold, som her skal tackles på plads. Undersøgelsen peger videre på, at kultur, kompetencer, samarbejde, investering og standarder stadig er de områder, hvor der udpeges store forbedringspotentialer. Det er næsten halvdelen af de adspurgte, som stadig efterlyser en egentlig digital kultur i byggeriet, understreger Jørn Vibe Andreasen.