Første skridt tages til en Havnetunnel
Politik | Af Dan Bjerring |
Venstres transportordfører forventer, at der til efteråret indledes trafikforhandlinger, hvori forprojektering af en københavnsk havnetunnel indgår.
Der har de sidste 20 år været sagt og skrevet meget om en havnetunnel under Københavns Havn, der direkte skal forbinde Helsingørmotorvejen med Sydmotorvejen. Tunnelen skal lede trafikken uden om Københavns centrum og sikre mere direkte adgang til Københavns Lufthavn. Dertil kommer bedre muligheder for at udnytte byudviklingsområder i Nordhavn og på Refshaleøens gamle B&W-arealer. Men det er blevet ved snakken, og fra mange sider har der været efterlyst handling i stedet for ord.
Nu tyder noget imidlertid på, at der er ved at ske noget. Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen i samarbejde med Københavns Kommune vil igangsætte forprojektering af en delvis brugerbetalt havnetunnel og dertilhørende vejanlæg over Amager, og Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen siger til Dagens Byggeri, at en havnetunnel vil gavne hele hovedstadsregionen.
Havnetunnelen er et af de få infrastrukturprojekter, der er nævnt i regeringsgrundlaget. Det agter vi at levere på. I første omgang med en projektering.
Kristian Pihl Lorentzen
Transportordfører, Venstre
Skaber vækst
- Den vil blandt andet gavne erhvervslivet og skabe vækst i hele regionen. Havnetunnelen er et af de få infrastrukturprojekter, der er nævnt i regeringsgrundlaget. Det agter vi at levere på. I første omgang med en projektering. Det skal med, når vi engang skal drøfte den næste trafikaftale. Jeg forstår godt, at folk er utålmodige, men i første omgang skal finansministeren have en snak med partierne i forbindelse med et eftersyn af Togfonden. Statens anlægsbudget er i øjeblikket på pause, fordi den tidligere regering lå fem milliarder kroner over stregen for anlægsbudgettet. Det skal der løsnes op for, og der spiller den ufinansierede Togfond en stor rolle. Derefter håber jeg, at transportministeren efter sommerferien kan få grønt lys til at iværksætte forhandlinger. I den forbindelse vil havnetunnelen været højt på prioriteringslisten, siger Kristian Pihl Lorentzen, der ikke vil sætte dato på, hvornår en havnetunnel kan stå færdig, men siger:
- Jeg er sikker på, at vi på kort sigt kommer videre med en projektering, og derefter gælder det anlægsfasen. Jeg er dog ret sikker på, at vi i 2030 har en fiks og færdig havnetunnel, der strækker sig fra Nordhavn til Amagermotorvejen.
Ud over rampen
Meldingen fra Kristian Pihl Lorentzen glæder sekretariatsleder Bo Sandberg fra Københavnertunnelgruppen:
- Det er en særdeles positiv melding, at Venstres transportordfører taler så varmt for at få en havnetunnel ud over rampen. Det er den bedste løsning til at modarbejde trængsel i hovedstadsområdet. Når der tales infrastruktur i Danmark, må man væbne sig med tålmodighed. Det virkelig gode spørgsmål, man kan stille sig med havnetunnelen, er "hvorfor er den ikke bygget for længst", siger Bo Sandberg, der vælger at se de nuværende anlægsarbejder i forbindelse med Nordhavn som første etape af et havnetunnelbyggeri.
- Det er en trafikal bypassoperation på den københavnske trafikpatient, hvor trafikken ledes uden om den indre by ad en østlig ringvej. Men en forprojektering af havnetunnelen er lige nu flaskehalsen, der er en forudsætning for, at man kan komme videre med planerne, siger Bo Sandberg til Dagens Byggeri. Han forestiller sig "på en god dag", at en havnetunnel kan stå færdig i 2024-2025.