Femern oppe på 18 lærlingeår
Erhverv | Af Niels Johan Juel Jensen |
Det blev Zacho-Lind A/S, der vandt opgaven med at bygge en ny pumpestation i forbindelse med Femern-forbindelsen. Med denne kontrakt har Femern A/S nu samlet sikret lærlingepladser i det, der svarer til 18 lærlingeår.
Kontrakten for opførelsen af en ny pumpestation i forbindelse med Femern-forbindelsens fremrykkede aktiviteter er netop blevet underskrevet. Vinderen af opgaven blev entreprenørvirksomheden Zacho-Lind A/S.
For Femern A/S markerer denne aftale lidt af en milepæl, for nu er antallet af lærlingepladser i forbindelse med de fremrykkede aktiviteter oppe på det, der svarer til 18 lærlingeår. Det har fra begyndelsen været et afgørende punkt, at flere unge har været i stand til at få en læreplads og dermed kunnet gennemføre deres uddannelse på grund af Femern A/S' aktiviteter.
- Vi indføjer krav om, at entreprenører - på alle opgaver hvor det giver mening - skal have en lærling med på job hver dag. Langt de fleste kontrakter under de fremrykkede aktiviteter er forholdsvis korte og strækker sig fra en til fem måneder. Det gælder også kontrakten på byggeriet af pumpehuset, som løber fra nu og til foråret 2015. Men alligevel er vi altså nået op på at have skaffet lærlingepladser i det, der svarer til 18 lærlingeår nu, fortæller Bo Eske Nielsen, direktør i Femern A/S, i en pressemeddelelse.
Femern A/S' mål for det samlede Femern Bælt-projekt er at sikre lærlingepladser svarende til 500 lærlingeår, og det er naturligvis et område, der for alvor kommer til at rykke, når selve byggeriet af sænketunnellen går i gang.
Fornuftige unge
Det bliver en bygge- og anlægsstruktørlærling, der kommer til at arbejde for Zacho-Lind A/S på opgaven med at bygge en ny pumpestation ved Rødbyhavn. Den gamle pumpestation ligger i det område, hvor den kommende tunnelelementfabrik skal ligge. For at sikre fortsat afvanding af de lavtliggende marker i området, bygges der derfor en helt ny og moderne pumpestation.
Alex Christensen, direktør i Zacho-Lind A/S, tager positivt imod kravet om lærlinge.
- Vi har lige nu ni lærlinge i firmaet og bliver også mødt med kravet om lærlinge på andre opgaver, så det er ikke nyt for os. Vi oplevede i en årrække, at det var svært at få de unge til at forstå, hvad det krævede at være på en arbejdsplads, men bøtten er virkelig vendt. De sidste tre-fire år har vi fast haft lærlinge, og det er nogle rigtig fornuftige unge mennesker, vi har med at gøre, siger han.
Socialt ansvar
Kravet om lærlinge på opgaven følges i øvrigt også af kravet om ansættelse af en praktikant, der skal være en langtidsledig under uddannelse.
- Som bygherre på så gigantisk et infrastrukturprojekt, som Femern tunnelen er, skal vi naturligvis påtage os et socialt ansvar. På denne kontrakt viser vi, at der i Femern-projektet både er læring for masser af unge, der er i gang med deres uddannelse og for mere garvede folk, som er blevet ledige og har brug for omskoling eller opkvalificering. Når Femern tunnelen står færdig, har vi således ikke blot efterladt en arv i form af en ny og vigtig transportåre, men også en opkvalificeret arbejdsstyrke, siger Bo Eske Nielsen.
Når Femern A/S stiller krav om brug af lærlinge i kontrakter og rammeaftaler, bliver der for hver kontrakt opgjort et minimum af antal dage, entreprenøren eller leverandøren skal have lærlinge med på opgaven. Hvis man regner med, at entreprenøren kan løse sin opgave på 150 arbejdsdage, stiller man altså krav om, at der skal lærlinge med på opgaven i minimum 150 dage. Med den seneste opgave med byggeri af pumpestationen, har Femern A/S i alt stillet krav om ansættelse af lærlinge i næsten 4.000 dage. Dividerer man det med 220 (som er det normale antal arbejdsdage på et år) svarer det til 18 lærlingeår.